Има ли връзка между наклона на лунната орбита и златото на Земята (видео)

Наука ОFFNews Последна промяна на 26 ноември 2015 в 17:36 22764 3

Една от най-големите загадки на Луната е защо нейната орбита е наклонена спрямо равнината на орбитата на Земята с пет градуса.

Френски учени са изяснили как може да се е случило това, а между другото са намерили обяснение от къде са дошли запасите от злато, платина и други благородни и по-тежки метали в земната кора, създавайки компютърен модел на еволюцията на Земята и Луната.

Новата теория на учени от Университета на Лазурния бряг в Ница е публикувана в списание Nature.

Според общоприета теория за образуването на Луната, огромен астероид с размерите на Марс, наречен Тея, се е врязал в новородената Земя преди 4.5 милиарда години. От образуваните парчета се е оформил нашият естествен спътник Луната. (виж "Как се е образувала Земята и нейният спътник - Луната" и "Луната се е образувала при гигантски сблъсък")

Но ако всичко е приключило с това, ъгълът на наклона на орбитата на Луната не би трябвало да надвишава 1 градус, както е при повечето спътници на другите планети.

И щяхме да наблюдаваме затъмнения всеки месец

Ако орбитата на Луната беше останала в първоначалната си позиция, нашият спътник щеше да се подрежда точно на една линия със Слънцето и Земята два пъти всеки месец и щяхме да имаме редовно по едно слънчево и едно лунно затъмнение. Сегашният наклон на орбитата прави затъмненията по-редки, а Луната се изравнява с линията между Земята и Слънцето, което води до само четири до седем затъмнения годишно.

Какво се е случило с Луната след образуването й

Според изчисленията преди орбитата на Луната е била наклонена дори по-силно - цели 10 градуса, т.е. двойно повече от сегашния ъгъл, а той с течение на времето е стигнал съвременната си стойност.

Каве Пахлеван (Kaveh Pahlevan) и Алесандро Морбидели (Alessandro Morbidelli) от Университета на Лазурния бряг в Ница изказват предположението, че изместването на оста на въртене на Луната спрямо равнината на еклиптиката е настъпило след формирането на спътника ни.

Ранната Слънчева система е била пълна с гигантски тела, движещи се с огромна скорост около Слънцето и блъскащи се със Земята и другите планети. Учените направили компютърен модел на тази млада Слънчева система и започнали своите симулации с Луна, обикаляща в една и съща орбитална равнина със Земята. В симулациите били включени тела с маса от 0,75% до 1,5% масата на Земята. (За сравнение, масата на Луната е около 1,2% от тази на Земята.)

Френските изследователи установили, че тези големи, близки по размер с Луната протопланети или "планетезимали, минаващи близо до Луната биха могли да я отклонят и естествено това, комбинирано с приливните сили от земната гравитация, би довело до сегашната й орбита".

Резултатите на учените показват, че срещата с група протопланети с маса около тази на Луната или малко по-малки, са били достатъчни, за да се наклони Луната до ъгъла, който виждаме днес.

Металите във външния слой на Земята

Тъй като новородената Земя е била в полутечно състояние, тежките елементи - желязо, платина, злато и други благородни метали са потънали в мантията и са формирали твърдото метално ядро. Но в земната кора и горната мантия тези метали се срещат много по-често от предвиденото от теорията за произхода на планетата.

Новото изследване подкрепя идеята, че голяма част от металите в земната кора днес са пристигнали на нашата планетата по-късно от астероиди, които са паднали след като нашата планета се е охладила. Повърхността на Луната съдържа по-малко от тези метали, което предполага, че е получила пропорционално по-малко попадения от тези обекти.

По този начин, както изместването на лунната орбита, така и концентрацията на благородни метали зависи от броя и масата на телата, взаимодействали си със Земята и Луната. Тази взаимна връзка е използвана, за да се провери модела.

Според модела били са необходими около пет големи сблъсъка, за да се обясни и наклона на орбитата на Луната, и благородните метали на нашата планета.

"Ако тези попадения от обекти не бяха се случили, Луната щеше да бъде с орбита в орбиталната равнина на Земята и щяхме да наблюдаваме слънчеви затъмнения всеки месец. Но пък бижута ни щяха да са много по-малко впечатляващи - направени от калай и мед, а не от платина и злато" - коментира Робин Канъп (Robin Canup) платолог от Югозападния институт Боулдър, Колорадо.

Massive Rocks May Explain Moon's Mysterious Tilt

How the Moon got its tilt: Ancient debris knocked our satellite into its strange orbit and explains why solar eclipses are so rare

Flying gold knocked the moon off course and ruined eclipses

Study Reveals Reason Behind Tilt Of Moon And Metals On Outer Layer Of Earth

01.12 2015 в 19:33

Ъглите на разположение на Земята,Слънцето и Луната,а и на останалите планети от Слънчевата система се изправят,скоро време тези метали ще изчезнат напълно!Златото ще се изпари от сейфовете и някои ще се охълцат!!

27.11 2015 в 12:00

Прочее, още не е чул дедо ви поп и смислено обяснение за наклона на земната ос спрямо еклиптиката. Ако него го обяснят с леко крив удар между изначалните две парчета, то това напълно обяснява и наклона на лунната орбита.

27.11 2015 в 11:57

А защо решиха тия умни люде, че калай и мед щяхме да имаме при сценарий при който да нямаме злато? Съдбата на тези метали е досущ същата - тежки и клонящи към дъното на разтопения океан от скали. Също и уран, цинк или желязо нямаше да имаме. Никакви такива - кора от силикати и карбонати на леки елементи и отгоре водица и нещо като въздух. Ако щете.

По който повод нямаше и живот да има. Всичкото това разнообразие от химични елементи на повърхността е крайно необходимо за живота какъвто го познаваме.