Израелски учени твърдят, че могат да обръщат процеса на стареене

Ваня Милева Последна промяна на 23 ноември 2020 в 00:04 15164 0

Кредит AVIV CLINIC

Камера за хипербарна кислородна терапия в клиника Авив във Флорида

Израелски учени твърдят, че са успели да обърнат успешно биологичния процес на стареене - използвайки само кислород.

Неотдавнашно изследване, публикувано в рецензираното списание Aging, установи, че когато здрави възрастни на възраст над 64 години са поставени в камера под налягане и им се дава чист кислород за 90 минути на ден, пет дни в седмицата в продължение на три месеца, не само, че процесът на стареене се забавя - той всъщност се обръща.

По-конкретно, изследването, ръководено от проф. Шай Ефрати (Shai Efrati) от Университета в Тел Авив, заедно с екип от Медицински център Шамир, се фокусира върху това дали процесът може да обърне два ключови показателя за биологично стареене: натрупването на стареещи клетки и съкращаването на теломерите.

Теломерите са крайните участъци на хромозомите, съставени от повтарящи се последователности на некодираща ДНК, които служат като брони, предотвратявайки загубата на ДНК по време на клетъчното делене. Всеки път, когато се случи репликация, тези брони стават все по-къси и по-къси. След като теломерите достигнат определена дължина, клетката вече не може да се репликира, което води до клетъчно старееки: остаряване, неправилно функциониращи клетки, които в крайна сметка водят до когнитивни или други свързани с възрастта увреждания и дори заболявания като рак.

Проучването

В проучването са включени около 35 възрастни на възраст над 64 години. Приложена им е хипербарна кислородна терапия (HBOT - hyperbaric oxygen therapy), използваща 100% кислород в среда с налягане по-високо от една атмосфера, за да се увеличи количеството кислород, разтворен в тъканите на тялото.

На всеки 20 минути участниците махат маските си за пет минути,приемайки кислород с нормални нива. През този период обаче изследователите виждат, че колебанията в концентрацията на свободен кислород се интерпретират на клетъчно ниво като липса на кислород - вместо да интерпретират като обичайното ниво на кислород.

С други думи, повтарящото се периодично подлагане на повишени нива на кислород (хипероксия) индуцират много от медиаторите и клетъчните механизми, които обикновено се индуцират по време на хипоксия (намалени нива на кислород) - нещо, което се нарича хипероксично-хипоксичен парадокс, обяснява Ефати.

„Колебанията на кислорода, които генерирахме, са важни“, отбелязва изследователят. „По време на този процес се получи състояние на недостиг на кислород, което доведе до регенерация на клетките.“

Вътрешността на камера за хипербарна кислородна терапия в клиника Авив във Флорида. Кредит:  Aviv Clinic

Практическите последици включват подобрения в вниманието, скоростта на обработка на информацията и изпълнителните функции, които обикновено намаляват с остаряването и които засягат повече от 50% от хората на възраст над 60 години. Според проучването промените са еквивалентни на състоянието на организмите на участниците на клетъчно ниво преди 25 години.

„Ние не [просто] забавяме упадъка - ние вървим назад във времето“, заявява Ефрати.

Ефрати изучава процеса на стареене от десетилетие и ръководи клиниката Авив във Флорида. Това проучване според Ефрати е доказателство, че може да бъде обърнат процеса на стареене на клетъчна основа, добавяйки, че "дава надежда и отваря вратата за много млади учени да насочат усилията си да се борят със стареенето като обратима болест“.

Това също може да даде възможност на лекарите и учените да намерят начин да наблюдават дължината на теломерите и да разработят лекарства, които да им помогнат да порастат отново, когато е необходимо.

Дали това ще помогне на хората да живеят по-дълго?

Продължителността на ефекта предстои да бъде определена в дългосрочен план, отбелязва Ефрати. Но „вероятно да. Знаем, че хората с по-къси теломери умират по-рано, така че има смисъл".

Един недостатък на проучването е малкият размер на извадката.

Ефрати добавя, че експериментът е проведен с помощта на контролирана от специалисти HBOT камера и хората не трябва да опитат това у дома.

„Има много боклуци“, за които твърдят, че торбичките, напомпани с въздух, са хипербарични лечения, предупреждава Ефрати. „Това не се използва в научните изследвания, не е ефективно - и освен това може да бъде опасно“.

Справка: Hyperbaric oxygen therapy increases telomere length and decreases immunosenescence in isolated blood cells : a prospective trial