29 октомври 2020

Как са плували амонитите показва динамиката на флуидите

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 26 ноември 2019 в 11:05 19260
Примерно изображение как водният поток се оформя около един от амонитите. Кредит: University of Utah AmmLab

Учени изследват вкаменелости на главоноги на 65 милиона години с помощта на компютърни модели на динамиката на флуидите.

Трима учени от Катедрата по геология и геофизика на Университета на Юта представиха изследванията си на ширината, диаметъра и цялостната структура на черупките на древни главоноги и как тези фактори са повлияли на моделите им на плуване на 72-та годишна среща на 25 ноември в раздела за флуидна динамика на Американското физично общество.

Никълъс Хебдън (Nicholas Hebdon), Катлийн Ритербуш (Kathleen Ritterbush) и Юнджи Чой (Yunji Choi) използват компютърни модели на динамиката на флуидите, за да изучат движението на амонитите, група главоноги, които са плували в океаните в продължение на почти 300 милиона години и са изчезнали едновременно с динозаврите.

„Едно от интересните и трудни неща за амонитите е, че днес те нямат преки потомци, въпреки тяхното господство в миналото“, разказа Хебдън. „Интересно ни е какво може нашето изследване да ни каже за стабилността на морските екосистеми и как възстановяват разнообразието си и екологичната сложност след драстични измирания. Тъй като не можем да ги сравним директно със съвременни техни потомци, трябва да сме креативни в изследването на тяхното потенциално поведение и взаимодействия".

Напречно сечение на водния поток покрай черупка на амонит. Полетата са оцветени въз основа на скоростта на водата като оцветените в студени цветове полета са бавни, а в топли цветове - по-бързи. Анимацията е ускорена. Кредит: University of Utah AmmLab

Учените изследват промяната в размера и формата на фосилни черупки на амонитите. Формата и размерите на черупката отразяват доколко ефективно са плували главоногите през различни геоложки периоди. По време на масовото измиране в края на периода триас например химията и температурните промени в океана оказват натиск върху амонитите, карайки ги „да изразходват малко допълнителна енергия, за да изолират йоните, от които изграждат черупката си“, разказва Ритербуш.

Ако формата на черупките, произведени от амонитите, е свързана с метаболизма им, способността за плуване и позицията им в хранителната мрежа, това би могло да нарисува историята на морските екосистеми далеч в миналото.

Траектории на потоците около черупка на амонит. По-тъмнолилавите са с ниска скорост, а по-светлосините са по-бързи. Кредит: University of Utah AmmLab

Амонитите срещат гибелта си в края на периода креда, когато загиват заедно с динозаврите, но споменът за тях остава чрез странно усуканите им черупки. Те разказват не само за историята на Земята, но и как може да се съхранят бъдещите морски екосистеми.

Източник