Какво е общото между влюбените хора и гладните морски звезди?

Ивайла Сопотенска Последна промяна на 01 август 2019 в 08:43 3482 0

Кредит pixabay

Хормон, освобождаван в човешкия мозък, когато се влюбваме, кара морските звезди да обръщат стомасите си навън, за да се хранят, според ново изследване на Университета Куин Мери в Лондон.

Окситоцинът, или по-известен като "хормон на любовта", е важен хормон за сексуалното възпроизводство на хората, други бозайници и дори кръглите червеи, но новото изследване показва, че при морските звезди от вид Asterias rubens той е важен за храненето.

Резултатите, публикувани в списанието BMC Biology може да изиграят важна роля в контрола над храненето на звездите от вид Acanthaster planci, които се хранят с корали имат унищожително влияние върху Големия бариерен риф в Австралия.

Въпреки това ефектите върху храненето може да са много различни при различните животни - при морските звезди изглежда молекули от типа на окситоцина са важни за нормалното хранене, докато някои изследвания посочват, че при мишките хормонът пречи на процесът на хранене.

Професор Морис Елфик (Maurice Elphick), водещ автор на изследването от Университета Куин Мери съобщава "Нашето изследване носи нови доказателства, че молекули от типа на окситоцина са важни древни регулатори на храненето при животните. Така че окситоцинът е много повече от "хормон на любовта", може би особено при животни като морската звезда, които не се влюбват!"

Естер Одекунле (Esther Odekunle), доктор от Университета Куин Мери добавя: "Ако "хормонът на любовта" играе роля при храненето на морските звезди, тогава това изследване може да даде основа за развитието на нови химични методи за контрол на апетита им за корали."

За да се изследва ролята на хормона, учените го инжектират в морската звезда. След няколко минути животното започва да свива лъчите си и застава в свита позиция, каквато заемат, когато се хранят. Още повече, звездата изважда навън стомаха си през устата.

Това е интересна комбинация от ефекти, защото морските звезди обикновено се качват върху миди и стриди, и заемайки прегъната позиция, разгъват много малки тръбни крачета под всеки лъч, с които опитват да отворят черупката на плячката си.

Създавайки малък отвор, морската звезда изважда стомаха си през устата, вкарва го през процепа към тялото на жертвата си, където започва да храносмила меките тъкани, превръщайки ги в смес, подобна на супа, която след това звездата изсмуква.

Когато цялата тъкан на жертвата е погълната, морската звезда издърпва стомаха си обратно през устата, оставяйки само празна черупка след себе си.

"Най-интересното на инжектирането с хормона е, че морската звезда проявява поведение на фиктивно хранене. Животното се държи, сякаш се храни с мида или стрида, а наоколо няма нито една такава", обяснява професор Елфик.

Поведение на морските звезди при прилагането на астеротоцин (подобен на окситоцина) и сравнение с контролата с вода. Кредит: Maurice R. Elphick et al. BMC Biologyvolume 17, Article number: 60 (2019)

Учените откриват, че ефектът на хормона е толкова силен, че звездите се връщат в нормално положение 2-3 пъти по-бавно, когато бъдат преобърнати наобратно. Това е важен защитен механизъм в природата, тъй като понякога морските звезди биват преобръщани от силни вълни.

Друг резултат от изследването разкрива, че хормонът и рецепторите за него са разположени в много зони в тялото на морската звезда, включително централната нервна система и стомаха. Тези открития съвпадат с изненадващо силните ефекти на молекулите, подобни на окситоцин, върху поведението на морските звезди.

Източник: Phys.org - 'Love hormone' has stomach-turning effect in starfish