Китайски генетици продават микро ГМО прасета за домашни любимци

Наука ОFFNews Последна промяна на 30 септември 2015 в 14:10 5485 0

Кредит Nature

Малките прасета на симпозиума в Шенжен, Китай.

Китайски генетици от Пекинския институт за генома, благодарение на авангардна технология за редактиране на гени са произвели един неочакван страничен продукт - малки прасета, с размер на куче. Сега института ги предлага на всички желаещи за 10 000 юана (1600 долара) за домашни любимци.

За екстравагантната търговска инициатива разказва списание Nature.

"По време на симпозиума в Шенжен, нашият павилион събра огромна тълпа, заради прасетата Всички посетители искаха да се докоснат до нашите животни и да ги поддържат в ръце и бързо се привързваха към тези необичайни домашни любимци" - заяви пред списанието Ларс Болунд (Lars Bolund), молекулярен биолог от университета в Орхус (Дания ), участвал в създаването на тази порода свине, но не е подозирал за търговските намерения на китайските си колеги.

В сравнение с плъховете или мишките, прасета са по-близо до хората физиологично и генетично, което ги прави потенциално по-полезни като модел на организъм, върху който да се изпитват човешките болести. Но по-големият им размер означава, че ще изискват по-големи дози от скъпите експериментални лекарства, а и отглеждането на по-големи животни е много по-скъпо и свързано с много повече технически трудности.

Миниатюрната порода свине, с тегло само 15 кг, е разработена именно с цел да се избегнат тези недостатъци и за изучаване на естеството на промените в човешкото тяло, предизвикани от нарушения в гените на растежа, както и редица други медицински експерименти.

Предшественик на породата са дребна порода прасета - джуджета (Sus scrofa domestica), които обикновено достигат тегло около 30-50 кг и височина 60-70см.

Китайските генетици, съвместно с техни европейски колеги са взели няколко яйцеклетки и са дезактивирали едно от двете копия на гена, кодиращ рецептора за растежния хормон (GHR) в клетки на ембриона (фетални клетки). Това води до значително понижаване количеството на рецептора по клетките, съответно те не получават достатъчно сигнал да "растат" по време на развитието и в резултат се получават миниатюрни прасета.

Според учените тези модификации на ДНК са абсолютно стабилни и не се отразяват неблагоприятно на здравето на животните, което им позволява да водят пълноценен живот и да се размножават. Сега в лабораториите на китайския научноизследователски институт се отглежда второ поколение на микропрасета.

Учените от други страни посрещат предпазливо тази инициатива, отбелязвайки, че разпространението на тези свине ще създаде потенциални проблеми, свързани с тяхното домашно отглеждане. Според тях това може да засили негативния образ на генетиката и трансгенните продукти сред обществеността и да създаде "надпревара за създаване на трансгенни домашни любимци".