06 август 2020

Кое дава на тази кафява панда уникалния й цвят (галерия)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 24 януари 2018 в 00:00 25040

Звездата на природния резерват Foping National Nature Reserve в китайската провинция Шанси е Qizai, 8-годишна панда, която е с кафяво - бял кожух, за разлика от типичното черно-бяло оцветяване на обикновените гигантски панди, разказва Mental Floss.

Има различни данни за броя на популациите от този подвид, но според специалистите, в момента в естествени условия живеят не повече от 300 екземпляра.

Qizai обаче е единствената известна панда в плен, която има тази аномалия.

Каква е причината на нетичната окраска?

Няма много данни за потеклото на кафяво-бялата панда. Qizai е изоставен от майка си, когато е само за 2 месеца, но очевидци съобщават, че майката е била черно-бяла.

Според някои учени животното дължи оцветяването си на генетична мутация, поради инбридинг (чифтосване с близки роднини) или евентуално фактори на околната среда като начина на храненето.

Пандите в района на планинската верига Цинлин, където е намерен Qizai, често имат снопче кафява козина на гърдите си. Това може да означава, че животните реагират на някакъв фактор на околната среда.

За пръв път кафяво-бялата популация панди е открита през 60-те години на миналия век, но в самостоятелен подвид, наречен Ailuropoda melanoleuca qinlingensis, е отделен едва през 2005 г.

Първата панда с кафява козина на име Дан-Дан е уловена на 30 август 1989 г. за зоопарка в Сиан. Впоследствие уловената женска е чифтосана с мъжка от нормалния подвид. Женската ражда три малки, които умират скоро след раждането. Дан-Дан почива през 2000 г.

Служителите на резервата Foping се надяват да чифтосат Qizai, за да видят дали генната мутация ще се предаде на поколението.

Дотогава той ще похапва бамбук, а произходът на уникалния му вид остава загадка.