Кофеинът може да компенсира рисковете за здравето от консумацията на мазни и сладки храни

Ваня Милева Последна промяна на 03 януари 2020 в 07:59 7928 0

Ново проучване върху плъхове установи, че кофеинът може да компенсира някои от отрицателните ефекти на консумацията на храна с високо съдържание на мазнини и захар като намалява отлагането на липиди в мастните клетки и ограничава наддаването на тегло и производството на триглицериди.

Проучването на изследователи от Университета на Илинойс показа, че плъховете, които приемат кофеин, извлечен от чай мате, натрупват 16% по-малко тегло и 22% по-малко телесни мазнини от плъховете, които консумират безкофеинов чай мате.

Ефектите са сходни както със синтетичния кофеин, така и с този, извлечен от кафето.

Чаят мате е билкова напитка, богата на флавоноиди и аминокиселини, която се консумира като стимулант от хората в югоизточните страни на Латинска Америка. Количеството кофеин на порция чай ​​мате варира от 65 до 130 милиграма, в сравнение с 30-300 милиграма кофеин в чаша кафе от кафеварка според проучването.

В продължение на четири седмици от проучването плъховете консумират храна, която съдържа 40% мазнини, 45% въглехидрати и 15% протеини, а заедно с нея е добавена и една от формите на кофеин в количество, еквивалентно на това на изпити четири чаши кафе дневно от човек.

В края на четириседмичния период процентът на мастната тъкан в телесната маса в различните групи плъхове се различава значително. Плъховете, които приемат кофеин от чай мате, кафе или синтетични източници, натрупват по-малко телесни мазнини, отколкото плъховете от другите групи.

Изследването, публикувано наскоро в Journal of Functional Foods, добавя нови доказателства към нарастващия брой изследвания, които предполагат, че чаят мате може да помогне в борбата със затлъстяването, освен другите си полезни ефекти върху здравето, свързани с витамините и флавоноидите, които съдържа.

„Като се вземат предвид тези открития, чаят мате и кофеинът могат да се считат за средства срещу  затлъстяването“, отбелязва Елвира Гонсалес де Мехия (Elvira Gonzalez de Mejia), съавтор на проучването и директор на отдела по науки за храненето в Университета в Илинойс. „Резултатите от това изследване могат да бъдат мащабирани за хората, за да се разбере ролята на чая мате и кофеина като потенциални стратегии за предотвратяване на наднорменото тегло и затлъстяването, както и последващите метаболитни нарушения, свързани с тези състояния.“

При плъховете натрупването на липиди в клетките, изграждащи мастната тъкан, е свързано в голяма степен с нарастването на телесното тегло и количеството на телесните мазнини, според проучването.

За да определят механизма на действие, учените извършват изследвания на клетъчна култура, излагайки мастните клетки на мишки на синтетичен кофеин или екстрактите на кофеин от кафе или мате. Те откриват, че независимо от източника му, кофеинът намалява натрупването на липиди в мастните клетки с 20% до 41%.

Учените също така проследяват експресията на няколко гена, свързани със затлъстяването и липидния метаболизъм. Те включват гена на синтазата на мастни киселини (Fasn), ензимно съединение, участващо в синтеза на мастни киселини от глюкоза; и гена за липопротеин липаза (Lpl), който кодира ензим, който разгражда триглицеридите.

Всички третирания с кофеин, независимо от произхода му, значително понижават експресията както на Fasn, така и на Lpl. В клетъчните култури експресията на Fasn намалява с 31% до 39%, докато Lpl експресията намалява с 51% - 69% сред клетките, третирани със синтетичен кофеин или кофеина от чай мате или кафе, откриват изследователите.

При плъховете, които са консумирали кофеина от чай мате, експресията на Fasn намалява с 39% в мастната им тъкан и с 37% в черния дроб. Намалената експресия на Fasn и два други гена в черния дроб предизвиква по-ниската продукция на липопротеинов холестерол с ниска плътност и триглицериди в черния дроб според проучването.

„Консумацията на кофеин от мате или от други източници облекчава отрицателното въздействие на консумацията на храни с високо съдържание на мазнини и с високо съдържание на захароза върху натрупването на мазнини в тялото поради модулирането на някои липогенни ензими както в мастната тъкан, така и в черния дроб“, обяснява де Мехия. „Намалената експресия на Fasn и Lpl води до по-нисък синтез и натрупване на триглицериди в мастната тъкан.“

Справка: “Caffeine, but not other phytochemicals, in mate tea (Ilex paraguariensis St. Hilaire) attenuates high-fat-high-sucrose-diet-driven lipogenesis and body fat accumulation” by Fatima J. Zapata, Miguel Rebollo-Hernanz, Jan E. Novakofski, Manabu T. Nakamura and Elvira Gonzalez de Mejia, Journal of Functional Foods.
DOI: 10.1016/j.jff.2019.103646