24 септември 2020

Кометата 67P скоро ще достигне перихелий

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 17 юли 2015 в 11:12 26000
Снимка: ESA/Rosetta

Изследването на кометата 67P / Чюрумов/Герасименко продължава от сондата  Розета, а самата комета се намира само на месец от времето на преминаването на перихелия - най-близката точка до Слънцето в орбитата на кометата.

В този момент активността на кометата ще бъде възможно най-висока, разказва сайтът на Европейската космическа агенция.

Розета изучава кометата повече от година, започвайки своите наблюдения от март 2014. След като се приближи на разстояние от 100 км около кометата от 6 август миналата година Розета събира интензивно данни за свойствата на това интригуващо небесно тяло - за вътрешната структура на повърхността и заобикалящата го среда от прах, газ и плазма.

Знае се, че кометите се състоят от прах и лед и когато с приближаването си до Слънцето, все по-интензивно отделят газове и прах, които заедно създават размита атмосфера на кометата, наречена кома или нерядко зрелищна грандиозна опашка, носеща се на десетки и дори стотици хиляди километри в космоса.

Докато наземните телескопи могат да следят формирането и развитието на комата от далеч, Розета има възможност да изследва тази активност пряко около ядрото на кометата. По време на наблюденията си, Розета има уникалната възможност да наблюдава как се повишава и намалява активността по време на движението на кометата.

Розета се срещна с кометата, когато тя бе на около 540 милиона км от Слънцето. След месец, на 13 юли, по време на перихелия това разстояние ще е много по-малко - 195 милиона км. В момента, движейки се със скорост от порядъка на 120 хиляди км/ч, Розета и кометата ще са на разстояние 186 милиона километра от Слънцето на 13 август.

Перихелият е важен етап в живота на всяка комета и е от изключително значение за мисията Розета, защото това ще бъде първият път, когато космическият кораб ще проучи тази фаза от маршрута на комета в Слънчевата система. Учените се надяват, че достигайки перихелия, Розета ще оцелее и ще продължи да наблюдава как кометата изменя активността си още година.