15 декември 2019
  •  Говорят медиците

LIGO и Virgo може би са засекли сблъсък на неутронна звезда и черна дупка

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 16 август 2019 в 10:3539910
Снимка: DANA BERRY/NASA

Засечени са нови гравитационни вълни, които вероятно са получени в резултат от сблъсъка между черна дупка и неутронна звезда, събитие, което досега не е наблюдавано.

Ако това събитие се потвърди, то ще бъде първото сигурно регистриране на подобен източник на гравитационни вълни. Учени от обсерваториите за гравитационни вълни LIGO и Virgo съобщават, че събитието е регистрирано на 14 август.

Изследователите все още анализират данните, за да проверят какво е предизвикало гравитационните вълни, които са много слаби трептения в пространство-времето, предизвикани от сблъсъци на масивни обекти.

Но едно изглежда е ясно - "Нещо се е случило в космоса", смята физикът Дениъл Холц (Daniel Holz) от Университета на Чикаго, член на LIGO. "Досега не изглежда като нищо, което сме засичали със сигурност".

LIGO и Virgo преди са отчитали гравитационни вълни, предизвикани от сливането на черни дупки и от сблъсъка на неутронни звезди. През април учените регистрират признаци на сближаване на черна дупка и неутронна звезда, но сигналът е слаб и това не е потвърдено със сигурност.

Новото откритие предлага много по-стабилно доказателство - засичането е толкова ясно, че вероятността да се дължи на друго е много малка. Учените предполагат, че сблъсъкът между двата обекта се е случил на около 900 милиона светлинни години. След регистрирането на сигнала астрономите наблюдават региона на събитието с телескопи, търсейки светлина, която може да е излъчена при сливането. Такава светлина може да се получи при разкъсването на неутронната звезда от черната дупка, преди да бъде погълната във вътрешността й.

Последващи анализи на събитието може да разкрият нови факти за някои от най-мистериозните обекти във Вселената. Но и самото потенциално засичане на такова събитие само по себе си е значимо.

"Всяко първо нещо е винаги вълнуващо", смята Холц.

Източник: Science news - LIGO and Virgo probably spotted the first black hole swallowing up a neutron star