13 ноември 2019
  •  Говорят медиците

Лекарство за ревматоиден артрит може да лекува косопад

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 26 октомври 2015 в 14:0742870
Снимка: S. Harel et al., Science Advances 1 (2015)

Отделен клас медикаменти, одобрени от щатската FDA за лечение на ревматоиден артрит, са изненадали научната общност, като се демонстрирали обещаващ потенциал за лечение на косопада.

Предишни изследвания са установили, че инхибиторите на Janus киназите, към които принадлежат tofacitinib и ruxolitinib, могат да се използват за лечение на гнездов косопад (alopecia areata) - автоимунно заболяване, което се получава, когато имунни клетки атакуват космените фоликули и води до поява на зони с увредено или липсващо окосмяване. Учените забелязали, че когато се приложат локално, този тип лекарства директно стимулират бърз растеж на косми.

Ново изследване предполага, че тези медикаменти имат същия ефект дори при мишки без автоимунно заболяване. Когато учените приложили медикаментите локално по дясната страна на тялото на мишки, чиито космени фоликули били в състояние на покой, разликата била ясно видима - 90% от третираните мишки демонстрирали космен растеж в рамките на 10 дни. А след 3 седмици, нетретираните мишки в контролната група (на картинката горе, от ляво) останали плешиви, докато тези, които били третирани с tofacitinib или ruxolitinib (от дясно) възстановили напълно космената си покривка от дясната страна. Оказва се, че медикаментите са задействали цикъла на растеж на техните косми, като са вкарали космените им фоликули в активна фаза на растеж.

Сходни резултати били получени дори, когато учените присадили здрави човешки кожни клетки от скалп на мишка, а допълнителните изследвания показали, че наблюдавания растеж на космите е напълно нормален на молекулярно ниво. Учените докладвали резултатите си онлайн в Science Advances.

Въпреки това, вероятно ще отнеме доста време преди да могат тези медикаменти да се приложат за лечение на различни видове косопад и проблеми с растежа на косата при хора. На учените им предстоят допълнителни изследвания, за да установят как лекарствата действат при различните типове оплешевяване при мъже и жени.

Източник: Science Magazine