10 декември 2018
  •  Говорят медиците

Метеорният поток Персеиди с грандиозен спектакъл за 2018

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 04 август 2018 в 00:00206720
Персеиди 2016. Снимка: NASA

Отново по това време на годината нашата планета преминава през останките на кометата 109P/Swift-Tuttle (Суифт-Тътъл), което означава, че ще имаме възможност да се насладим на метеорите от потока Персиди, които изглеждат сякаш идват от съзвездието Персей.

На 12 август метеорният поток ще отбележи своя максимум,

Сайтът EarthSky обещава, че ще бъде "страхотна година, за наблюдаване на Персеидите!". И засега условията изглеждат добри - облаците като че ли най-сетне се разсейват, а и няма да има лунна светлина, която да развали шоуто.

Според Space.com ще можете да видите средно 60-70 метеора на час, но ако имате късмет, може и около 150-200 часа на час.

Метеорите изглежда като че ли се "излъчват" от съзвездието Персей, откъдето вземат името си. NASA

Най-голям брой метеори ще пресичат тъмното небе сутрин преди изгрев на 11, 12 и 13 август. Но ще припламнат през атмосферата през целите нощи.

Всъщност ще можете да виждате Персеидите по всяко време отсега до 24 август, което е времето, през което ще пресечем облака от отломки, принадлежали някога на Суифт-Тътъл. Пикът съвпада с преминаването през най-гъстата част на облака.

Кометата 109P/Swift-Tuttle /Суифт-Тътъл/ е с период близо 130 г като за последно е преминала през перихелия си (най-близо до Слънцето) на 11 декември 1992 г., а следващият път ще бъде през 2126 г. Но междувременно ще напомня за себе си, защото Земята ще минава през праха и отломките, които оставя всяка година, създавайки ежегодния метеорен поток Персеиди.

Орбитите на кометата Суифт-Тътъл. Източник: spaceweather.com

Кометните частици пътуват с около 60 км в секунда. Когато са в космоса, парчетата от отломките се наричат ​​"метеороиди", но когато стигнат до атмосферата на Земята, те се определят като "метеори". Ако парче стигне до Земята, без да изгори, то свършва като "метеорит". Повечето метеори в Персидите са твърде малки - те са около размера на пясъчно зърно. Повечето метеорити, намерени на земята са от астероиди, а не от комети.

Сред Персеидите ще бъдат и метеорите и от потока Делта Аквариди, които са активни от началото на юли до края на август, те са малко по-бавни, по-слаби и не толкова многобройни като Персидите и ще се виждат сякаш, че идват от съзвездието Водолей.

Ключът към успешното наблюдаване на метеоритите е да имате поглед към колкото е възможно повече небе. Отидете в тъмна местност, на края на града, далеч от светлините му, и се подгответе да седнете навън за няколко часа. Нужни са около 30 минути, докато очите ви се приспособят към тъмнината, а колкото по-дълго чакате, толкова по-добре.

10 декември 2018 в 10:450