Мига твърде бързо, за да е свръхнова, и твърде бавно, за да е пулсар. Неизвестно какво

Ваня Милева Последна промяна на 28 януари 2022 в 00:01 16417 0

Илюстрация на това как може да изглежда мощният присветкващ обект. Кредит: ICRAR

Открит е мистериозен, трептящ обект в Млечния път, който изригва огромни количества енергия към Земята три пъти на час.

Този странен мощен обект - разположен на около 4000 светлинни години от Слънцето - не прилича на нито една космическа структура, наблюдавана някога, пишат изследователи в проучване, публикувано на 26 януари в списание Nature.

Въпросният обект - наречен GLEAM-X J162759.5-523504.3 (за кратко GLEAM) - се появявява от нищото при скорошно изследване на радиовълни на Млечния път. Според изследователите, GLEAM присветва бързо в продължение на около 60 секунди, като за кратко се превръща в един от най-ярките обекти в цялото небе, след което изведнъж отново изчезва в тъмнината. Около 20 минути по-късно обектът се появява отново - постоянно светейки до максимална яркост отново, като минута по-късно потъмнява отново.

Обекти като тези, които се появяват и изчезват, се наричат преходни процеси. Обикновено преходните процеси представляват или умираща звезда (свръхнова), или странен, бързо въртящ се труп на вече мъртва звезда, известен също като неутронна звезда. Нито едно от тези стандартни обяснения обаче не отговаря напълно на поведението на този новооткрит обект, пишат изследователите в новото проучване.

Възможно е мистериозният GLEAM да е доказателство за нов тип звезден обект, който досега е бил само теоретичен - или дори такъв, за който астрономите дори не са предполагали.

"Този обект се появяваше и изчезваше в продължение на няколко часа по време на нашите наблюдения. Това бе напълно неочаквано", разказва водещият автор на изследването Наташа Хърли-Уокър (Natasha Hurley-Walker), радиоастроном от Университета Къртин в Бентли, Австралия. „Беше някак страшно за астроном, защото няма нищо известно на небето, което да прави така.“

Карта на Млечния път, показваща позицията на обекта GLEAM (бялата звезда). Кредит: Natasha Hurley-Walker (ICRAR/Curtin) и екипът на GLEAM.

Последна светлина на умираща звезда

Преходните процеси обикновено са две разновидности. „Бавни преходни процеси“ могат да се появят в продължение на няколко дни, след което да изчезнат след няколко месеца. Те включват свръхнови - които пламтят ярко, докато умиращите звезди изхвърлят външната си атмосфера със силни експлозии, след което постепенно потъмняват с намаляването на температурата на звездните остатъци.

След това има "бързи преходни процеси", които се включват и изключват на всеки няколко милисекунди. Те включват обекти като пулсари - неутронни звезди, които се въртят невероятно бързо, докато мигат с ярки радио емисии, генерирани от магнитното поле на мъртвата звезда.

Авторите на новото изследване са търсили преходни процеси като тези с помощта на радиотелескопа Murchison Widefield Array (MWA) в австралийската пустиня, когато откриват GLEAM. Мигането е твърде бързо, за да бъде свръхнова и твърде бавно, за да бъде пулсар. Едноминутният модел на изсветляване на GLEAM не се поддава на обяснение, отбелязват изследователите.

Анализът на обекта показва, че той е невероятно ярък, но по-малък от земното слънце. Радио емисиите на GLEAM също са силно поляризирани (тоест техните светлинни вълни вибрират само в една равнина), което предполага, че са генерирани от изключително мощно магнитно поле, пишат авторите на изследването.

Тези характеристики съответстват на тип теоретичен обект, известен като "магнетар с ултра дълъг период", който по същество е силно намагнетизирана неутронна звезда, която се върти невероятно бавно. Въпреки че е предвидено да съществува, този рядък клас обекти никога досега не е бил наблюдаван в космоса, съобщават изследователите.

„Никой не очакваше директно да открие такъв, защото не очаквахме да бъдат толкова ярки“, разказва Хърли-Уокър. "Някак си преобразува магнитната енергия в радиовълни много по-ефективно от всичко, което сме виждали преди."

Може да има и други обяснения за мистериозния GLEAM, добавят изследователите. Може да е рядък тип звезда бяло джудже (сбръчкана обвивка на мъртва звезда, която не е била достатъчно масивна, за да колапсира в неутронна звезда), която много рядко може да излъчва радиоизлъчвания, като всмуква материал от двойна придружителна звезда. Такава звезда може да пулсира като GLEAM, ако се върти с точно определена скорост, обяснява екипът.

Необходими са допълнителни наблюдения в други ленти на електромагнитния спектър, за да се разреши тази звездна агадка. Сега, когато GLEAM е открит, изследователите ще проверт в архивни наблюдения от MWA, за да видят дали някога са се появявали подобни обекти.

Справка: Natasha Hurley-Walker, A radio transient with unusually slow periodic emission, Nature (2022). DOI: 10.1038/s41586-021-04272-x. www.nature.com/articles/s41586-021-04272-x