20 август 2019
  •  Говорят медиците

Можете ли да забележите птиците, скрити в тези снимки?

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 01 август 2017 в 11:0051801
Можете ли да видите птицата? Снимка: Martin Stevens

Ново проучване показа, че животните умеят да избират най-добрите места за прикриване според външния си вид, съобщи IBTimes UK.

Гнездящите птици са много уязвими спрямо хищниците. За да имат шанс за оцеляване, те трябва да се прикрият добре в околната среда. Козодоите (Caprimulgidae) и дъждосвирците (Charadriinae) са майстори в това изкуство.

Изследването е публикувано в списание Nature Ecology & Evolution. Това е първият случай, в който поведението се наблюдава на ниво индивид, а не на ниво вид.

Точно как птиците разбират къде да кацнат, за да са скрити най-добре според оперението си, яйцата и гнездото си, все още не е ясно, обяснява авторът на изследването Мартин Стивънс (Martin Stevens) от Центъра за екология и опазване в Университета в Ексетър.

"Една от възможностите е, че по някакъв начин са научили за характеристиките на своята среда и къде яйцата и гнездото им ще са на най-безопасно място. Така че с течение на времето стават по-добри при избора на места за гнездене", разказва Стивънс.

Друга може би по-вълнуваща възможност е птиците да осъзнават как изглеждат и да избират най-доброто място за камуфкажа си.

"Те биха могли по някакъв начин да "знаят" как изглеждат гнездата им и самите те, за да вземат решение къде да гнездят. Козодоите имат почти 360-градусово зрение и може могат да видят собственото си оперение на фона на средата".
"Те не трябва съзнателно да знаят нещо, за да правят някаква оценка или избор, базиран на опита си или това, което според тях се случва в същото време".

Козодоят избира изсъналите есенни листа, сред които да скрие себе си и своето гнездо. Project Nightjar

Биолозите са изследвали гнезденето на птиците по време на наблюденията им в Замбия.

"Те са изключително трудни за намиране", разказва Стивънс. "Местните водачи са невероятни, могат да видят птиците невероятно добре от доста голямо разстояние. Щеше да ни трябва много време, за да забележим гнездото, дори ако те ни сочеха точно към него".

Птиците решават най-доброто място, където да се скрият на базата на индивидуалната си окраска. Снимка: Martin Stevens

Гнездо на вимпелокрил козодой. Project Nightjar

В близък план може би малко по-лесно ще ги забележите. Снимка: Martin Stevens

Дори яйцата на козодоите са съгласувани по цвят с червеникавата земя, върху която са поставени. Снимка: Martin Stevens

Просто тези, които не подбират правилното място за полагане на яйца или за укритие, не оцеляват. Естествен отбор. С течение на поколенията формира инстинктите и поведението на видовете.