14 декември 2019
  •  Говорят медиците

НАСА откри най-близката екзопланета, делят ни само 21 светлинни години (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 31 юли 2015 в 10:4733910
Това е концепция на художник, която показва силуета на скалистата планета, наречена HD 219134b. Снимка: NASA/JPL-Caltech

Космическият телескоп на НАСА "Шпитцер" (Spitzer Space Telescope) намери само на 21 светлинни години разстояние скалиста екзопланета, наречена HD 219134b.

По-голямата част от екзопланетите са на стотици светлинни години от Земята, а HD 219134b е най-близката до нас, намира се в звездна система в съзвездието Касиопея и е само на 21 светлинни години от нашата планета,  съобщи НАСА.

За сравнение, откритата преди дни планета, с много подобни условия на земните, Kepler-452b е на цели 1400 светлинни години от нас.

Според НАСА тази екзопланета обикаля твърде близо до звездата си, за да има живот на нея. Тя е 1,6 пъти по-голяма от Земята по обем и 4,5 пъти по-тежка.

Повърхността на планетата е гореща и е разтопена на места. На HD 219134b има планини, включително и вулкани, казват учените.

Тази небесна карта показва местоположението на звездата HD 219134 (в кръгче), около която обикаля най-близката потвърдена скалиста планета, открита до момента извън нашата Слънчева система. Звездата се намира вдясно на разстояние от 'W'-образната формата на съзвездието Касиопея и може да се види с невъоръжено око в тъмни нощи. Там всъщност има няколко планети, но нито една от тях не е обитаема. Снимка: NASA / JPL-Caltech / DSS

Но ако самата планета не може да се види директно, дори и с телескоп, звездата, около която обикаля се вижда с невъоръжено око в съзвездието Касиопея, близо до Полярната звезда.

HD 219134b е най-близката до Земята екзопланета, която е открита при нейното преминаване пред звездата й и следователно, е идеална за задълбочени изследвания.

"Такива планети струват теглото си в злато, защото може да се проучи подробно", заяви Майкъл Вернер (Michael Werner), участник в мисията Spitzer в лабораторията на НАСА Jet Propulsion (JPL) в Пасадена, Калифорния. "Тази екзопланета ще бъде един от най-изучаваните обекти за десетилетия напред".

Представата на художник показва един възможен изглед на планетата HD 219134b. Източник: NASA / JPL-Caltech.