НАСА пуска светещи бебета калмари и 5000 бавноходки в космоса

Ваня Милева Последна промяна на 31 май 2021 в 00:00 9397 0

НАСА се готви да изстреля в космоса около 5000 бавноходки - тези очарователни пухкави „водни мечки“ и 128 светещи в тъмното бебета калмари.

Животните ще бъдат изпратени на Международната космическа станция (МКС) следващата седмица като част от 22-рата мисия за доставка на товари на SpaceX.

SpaceX ще пусне микроскопичните същества на борда на ракета Falcon 9 на 3 юни 13:29 EDT (20:29 българско време) от Космическия център Кенеди във Флорида.

Бавноходките са малки, дълги само 1 милиметър и ако се гледат под микроскоп, изглеждат наистина като пухкави мечета. И тези малки същества са способни да преживеят екстремна радиация, налягане, шест пъти по-голямо от това в най-дълбоките части на океана, космическия вакуум, което прави микроскопичните животни много "по-корави" от своите съименници. Всъщност израелският космически кораб Beresheet носеше хиляди дехидратирани бавноходкии на борда, когато се разби в Луната по време на неуспешен опит за кацане на 11 април 2019 г. Ако някоя форма на живот може да оцелее при катастрофата, може би това са тези същества, особено след като са били в дехидратирано състояние, от което биха могли да бъдат реанимирани.

Именно тези способности правят бавноходките толкова полезен изследователски организъм на борда на МКС, където астронавтите се надяват да идентифицират специфичните гени, отговорни за забележителните подвизи на адаптация на тези малки животни към среда с висок стрес. Това от своя страна трябва да ни даде жизненоважна представа за въздействията върху здравето при продължителни космически пътувания.

Едно от най-коравите животни, съществували някога. Кредит: Sebastian Kaulitzki//SPL

"Някои от условията, при които бавноходките могат да оцелеят, са изсушаване, замразяване и загряване над точката на кипене на водата. Те могат да оцелеят хиляди пъти повече радиация от нас и могат да преминат дни или седмици с малко или съвсем без кислород", разказва Томас Бутби (Thomas Boothby), асистент по молекулярна биология в Университета на Уайоминг и главен изследовател на експеримента. "Доказано е, че те оцеляват и се възпроизвеждат по време на космически полети и дори могат да оцелеят при продължително излагане на космически вакуум".

За проучването на Бутби астронавтите ще изследват молекулярната биология на бавноходките, за да търсят признаци на всякакви непосредствени и дългосрочни адаптации към живота в ниска околоземна орбита - което подлага на дръзките космически пътешественици на суровите условия на нулева гравитация и повишено излагане на радиация. Той се надява, че информацията, получена от съществата, които трябва да пристигнат на станцията в полузамръзнало състояние, преди да бъдат размразени, ще предостави жизненоважни констатации за бъдещи терапии, които могат да защитят здравето на астронавтите по време на продължителни космически мисии.

Бебета калмари само няколко часа след излюпването. Кредит: Jamie S. Foster/University of Florida

Отделен и паралелен експеримент, който също трябва да бъде изпълнен от мисията, ще донесе бебета калмари Euprymna scolopes до станцията. Калмарите с дължина 3 мм имат специален орган, произвеждащ светлина в телата им, където биолуминесцентните бактерии придават на калмарите своя блясък. Изследователите на този експеримент се надяват да изследват тази симбиотична връзка между бактериите и калмарите, за да видят как полезните микроби взаимодействат с животинската тъкан в космоса.

"Животните, включително хората, разчитат на своите микроби за поддържане на храносмилателната и имунната си система", заявява Джейми Фостър (Jamie Foster), микробиолог от Университета на Флорида и главен изследовател на експеримента. „Не разбираме напълно как космическият полет променя тези полезни взаимодействия“.

Калмарите се раждат без бактериите, които след това придобиват от океана около себе си, така че изследователите планират да добавят бактериите към калмарите веднага щом животните се размразят на МКС. По този начин изследователите могат да наблюдават калмарите, докато установяват симбиоза с бактериите. Чрез изучаване на молекулите, произведени по време на процеса, изследователите ще могат да определят кои гени на калмарите са се включили и изключили, за да постигнат това в космоса. Знанието за това, може да помогне на хората да се грижат по-добре за своите микроби в червата и имунната система при космически пътувания на дълги разстояния.

Макар пътуването в космоса е стресиращо, бавноходките са издържали и по-голям стрес, след като наскоро са оцелели от стрелба от високоскоростен пистолет. В това проучване изследователите са установили, че бавноходките са успели да оцелеят при изстрел със скорост от около 900 метра в секунда, както ви съобщихме по-рано.

Източник:  Glow-in-the-dark baby squid and tardigrades to be blasted into space, Live Science