НАСА разказа за последните мигове от живота на "Касини"

НаукаOFFNews Последна промяна на 13 октомври 2017 в 00:00 3934 0

NASA/JPL-Caltech

НАСА показа първите резултати от анализа на данните, които сондата "Касини" предаде точно преди падането й на Сатурн. По-специално изследователите разкриха подробности за навлизането на сондата в гъстите слоеве на атмосферата на планетата, съобщава сайтът на агенцията.

Космическият кораб "Касини" стартира през 1997 г. Основната му мисия бе да изучава Сатурн, както и системата му от пръстени и спътници. През 2004 г. сондата пристигна на планетата и стана първият й изкуствен спътник. Той също така достави спускаемия апарат "Хюйгенс", който по-късно се приземи на повърхността на Титан, луната на Сатурн.

До началото на 2017 г. "Касини" изразходи по-голямата част от горивото, затова учените решиха да прекратят мисията. Последният етап, известен като Grand Finale, започна на 22 април, когато Касини промени траекторията на полета си чрез гравитационна маневра с Титан. След това сондата извърши серия от 22 гмуркания между планетата и нейната система от пръстени. Работата на апарата приключи с падането му на Сатурн, по време на който "Касини" трябваше да изгори в газовата обвивка на планетата.

При навлизането в плътните слоеве на атмосферата на планетата сондата предаваше данни на Земята. Повечето от информацията все още се обработва, но екипът на мисията вече разказа какво се е случило с "Касини" по време на падането. Изследователите анализираха работата на двигателите, които стабилизираха устройството и запазиха антената му насочена към нашата планета.

По време на последните мигове на окончателното си гмуркане "Касини" преминаваше през сатурновата атмосфера, чиято плътност бе приблизително същата като плътността на земната атмосфера на височината на орбитата на Международната космическа станция (408 километра). "Касини" обаче се движеше със скорост 4,5 пъти по-висока от обичайната скорост на МКС. Освен това полетът на станцията е спокоен - само се разклаща леко напред и назад и стабилизира позицията си.

По-високата скорост значително умножава силата или динамично налягане, което разредената атмосфера упражнява върху "Касини". Това е като разликата между това да държите ръката си извън прозореца на кола, която се движи с 24 км/час в сравнение с движеща се с 105 км/час.

Тази анимация показва последните 30 секунди на рентгеновите и S-диапазона на радиосигналите на "Касини", когато са изчезват от наземния контрол на 15 септември 2017 г. Видеото е ускорено с коефициент от две. Източник: НАСА / JPL

Когато "Касини" бе на височина от 1900 км над най-горния слой на облаците на Сатурн, апаратът започва да навлиза в по-плътната част от атмосферата. Магнитометър на сондата в този момент е насочен настрани, така че насрещният газов поток започва бавно да завърта сондата. За да се ориентира "Касини" към Земята, двигателите започнаха да се включват по-често.

През последните 91 секунди двигателите на сондата работят почти непрекъснато - те достигат 100% мощност за 20 секунди преди да се изгуби сигнала. През последните 8 секунди "Касини" е започнал да се обръща наобратно. Антенатата променя ориентацията си, така че радиосигналът спира да достига до Земята. В 14:55 часа българско време НАСА получи последното съобщение от сондата.

По време на своята работа на "Касини" събра огромен масив от научни данни, които позволиха на изследователите да направят много открития.