21 октомври 2019
  •  Говорят медиците

На този ден: е роден основателят на генетиката Грегор Мендел

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 22 юли 2019 в 00:0051020
Снимка: Wikimedia Commons

На 22 юли 1822 в селцето Хайнцендорф в тогавашната Австроунгарска империя е роден основателят на генетиката Грегор Йохан Мендел.

Син на беден селянин, за да може да се издържа и да учи, на 16 години Йохан Мендел става августински монах в манастира св. Тома в Брюн и приема името Грегор. Следва известно време във Виена, след което завършва Теологическия колеж в Брюн,  днешно Бърно.

Във Виена започва да се интересува от биология и завръщайки се в манастира, под прозореца на килията си прави малка градина. За експериментите си Мендел избира растението грах, защото не прави самопроизволно хибриди. Близо десет години монахът Грегор провежда своите експерименти кръстосвайки различни сортове грах, различаващи се по един строго определен признак, например, формата или цвета на семената. От тези експерименти се раждат "законите на граховото зърно", които предизвикват присмех у съвременниците на Мендел. Те не разбират, че това "не са забавления на любител-градинар, а колосален, много добре обмислен и планиран експеримент – Мендел е добър математик и много ясно си дава сметка какво открива" - посочва Мат Ридли в книгата си „Геномът“ (2002).

Така августинският монах става основател на нова наука, "граховите закони" сега се наричат закони на Мендел и менделизмът е в основата на класическата генетика. Но признанието идва след смъртта на Мендел. Докато е жив неговите публикации в списанието на скромното Моравско научно дружество не привличат вниманието на учените и до края на живота си той се занимава с пчеларство, градинарство и метеорологични наблюдения.

Научната общност в средата на 19 век не е готова да осъзнае значимостта на откритието на Мендел, тъй като то остава „неразбрано“ до 1900 г. Тогава трима учени, независимо един от друг – Карл Коренс в Германия, Ерих фон Чермак в Австрия и Хуго де Фриз в Нидерландия – „преоткриват“ законите на Мендел. Затова 1900 г. обикновено се смята за рождена дата на генетиката.