17 октомври 2021

На живо: Изстрелването на кораба на SpaceX към МКС

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 08 април 2016 в 12:19 28260
Товарния кораб на SpaceX Dragon при пристигането си на Международната космическа станция (МКС) на 20 април, 2014 г. Капсулата Dragon е планирано да стартира към МКС на 8 април, 2016. Снимка: НАСА

Днес, 8 април, в 23 часа и 43 минути българско време американската компания SpaceX ще изстреля ракетата носител Falcon 9 с товарен кораб CRS-8 Dragon.

Той ще достави до Международната космическа станция (МКС) освен обичайните консумативи и няколко страхотни научни експерименти като един надувен жилищен модул, съобщава Space.com.

На живо старта може да гледате по NASA TV тук:

Освен консумативи за екипажа в товарния кораб Dragon ще бъде група гъбички, които могат да помогнат на учените да разработят нови лекарства, както и нова серия експерименти за отглеждане на зеленчуци в космоса. Товарът също ще включва и живи мишки, които ще бъдат част от експеримент, който може да помогне на учените да разработят медикаменти за предотвратяване на мускулната дегенерация при астронавтите, съобщава НАСА.

Най-интересната част от товара е разработеният от компанията Bigelow модул BEAM (Bigelow Expandable Activity Module), който при включване за 45 минути увеличава обемът си почти два пъти - до 3,6 кубически метра. Това малко ще облекчи вечната теснотия на борда на МКС и ще позволи да се тестват в "полеви" условия съвременните технологии за изграждането на лунни и марсиански бази.

Новият модул ще бъде прикрепен към външната повърхност на станцията посредством роботизираната ръка Canadarm 2. Тук модулът ще остане в продължение на най-малко две години като за този период астронавтите ще оценят способността му да предпазва от радиация, да поддържа оптимална температура и да издържат на ударите на микрометеорити и други влияния на космическата среда.

Стартът е третият за новата версия на ракетата носител, чиято първа степен SpaceX ще се опита да приземи на плаваща платформа.

За компанията това е осмата мисия в рамките на сключения договор с НАСА.

Изстрелването е насрочено за 23 часа 43 минути българско време на 8 април. Космическият кораб ще пристигне на станцията в неделя, 10 април.

Ако изстрелването не се случи в петък, следващата възможност ще бъде в неделя, 10 април в 0:20 (българско време)