25 февруари 2020
  •  Говорят медиците

Над кафявите джуджета са наблюдавани мощни полярни сияния

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 30 юли 2015 в 13:0229243
Снимка: Chuck Carter and Gregg Hallinan/Caltech

В атмосферата на кафявото джудже LSR J1835 + 3259 в съзвездието Лира астрофизици от университетите в Шефилд и Оксфорд, както и Антоанета Антонова от катедра Астрономия при Физическия факултет на СУ "Св. Климент Охридски", са разкрили, че бушуват силни полярни сияния като на Земята.

Така наречените "провалени" звезди - кафявите джуджета - са трудни за откриване и трудни за класифициране, защото са твърде големи, за да бъдат планети и малки, тъмни и студени за звезди, коментира сайтът phys.org.

Кафяви джуджета са открити през 1995 година. Първоначално учените определили всички тези небесни тела като преходен обект между планети и звезди, тъй като масата на кафявите джуджета е твърде малка (седем пъти по-малка от тази на Слънцето) за възникване на термоядрени реакции, така че те не стават звезди и постепенно се охлаждат и угасват. Но по-нататъшните проучвания, които установили, че кафявите джуджета имат атмосфера с оловни и минерални облаци, климатични промени и други характерни черти, позволили на много астрономи да предположат, че тези небесни тела са по-скоро големи планети, а не "несъстояли се" звезди.

В подкрепа на тази теория, може да се каже, са и сиянията, открити наскоро от международен екип от астрономи от университетите в Шефилд и Оксфорд, а също и Антоанета Антонова от катедра Астрономия при Физическия факултет на СУ "Св. Климент Охридски", при наблюдение на кафяво джудже на 20 светлинни години от нас в съзвездието Лира, използвайки радио- и оптични телескопи.

Силата на този полярни сияния надвишава земните си аналози няколко пъти, но са пет пъти по-ниски от силата на полярните сияния на Юпитер.

Валери Голев 30.07 2015 в 17:36 3
Чудесно!

Но защо не напишете там в самото начало вместо "астрофизици от университетите в Шефилд и Оксфорд са разкрили..." " "астрофизици от университетите в Шефилд и Оксфорд, Софийския университет и др. са разкрили..."

Така веднага ще се види българското участие.

Благодаря.
н.о. 30.07 2015 в 17:28 2
Много благодаря! Допълнихме новината.
Валери Голев 30.07 2015 в 17:24 1
Моля, проверете внимателно новината и ще видите и български автор - Антоанета Антонова от катедра Астрономия при Физическия факултет на СУ "Св. Климент Охридски". Има и автори от други институции, които кой знае защо не сте забелязали.

Би трябвало тъкмо българското участие да ви впечатли!