19 октомври 2019
  •  Говорят медиците

Нобеловата награда за химия 2019 г. се присъжда за разработването на литиево-йонни батерии

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 09 октомври 2019 в 12:5014050

Шведската кралска академия на науките обяви носителите на Нобелова награда за химия за 2019.

Наградата бе присъдена на Джон Гудинаф (John B. Goodenough), М. Стенли Уитингам (M. Stanley Whittingham) и Акира Йошино (Akira Yoshino) „за разработването на литиево-йонни батерии“.

Победителите са оповестени на сайта на Нобеловите награди, а награждаването бе излъчено на живо.

Джон Б. Гудинаф е американски професор по инженерна механика и материалознание в Тексаския университет в Остин. Той е световно признат за разработването на литиево-йонните батерии и правилата на Гудинаф-Канамори за определяне на знака на магнитния свръхзаряд в материалите.

М Станли Уитингам е английски химик. Той е професор по химия в университета на Бигамтън, част от Нюйорксия щатски университет, в Института по изучаване на материалите и материалознание.

Акира Йошино, роден на 30 януари 1948 г., е японски химик. Сътрудник на корпорация Asahi Kasei и професор на университета Meijo. Той е изобретател на литиево-йонната батерия (LIB), често използвана в клетъчните телефони и преносимите компютри.

Носители на Нобеловата награда по химия за 2018 бе присъдена поравно на Франсис Арнолд (Frances H. Arnold) "за насочената еволюция на ензимите", а другата половина - на Джордж Смит (George P. Smith) и сър Грегъри Уинтър (Gregory P. Winter) за разработването на метод, известен като "фагов дисплей", при който бактериофагът - вирус, който заразява бактериите - може да се използва за разработване на нови протеини и антитела.