15 декември 2019
  •  Говорят медиците

Нов безвреден метод за лечение чрез изтощаване на раковите клетки

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 19 май 2016 в 10:0071270
Ракови клетки. Снимка: theheartysoul.com
Свързани новини

Екип от изследователи от Университета на Маями е разработил нетоксичен метод за лечение на широк спектър от ракови заболявания.

Терапията е насочена към изтощаване на раковите клетки чрез забавяне на процесите на гликолиза.

Изследването е публикувано в списание Oncotarget, рецензирано списание за онкология с импакт фактор 6.359.

"Поради необичайно ниските нива на кислород, раковите клетки в сърцевината ​​на всички солидни тумори, трябва да разчитат на процеса гликолиза, разграждането на глюкоза за енергия, за да оцелеят", обяснява Теодор Лампидис (Theodore Lampidis), водещ автор на изследването. "Тези клетки, по природа бавно нарастващи, е установено, че са най-устойчиви на конвенционалните лечения на рак, като например лъчева и химиотерапия. В това проучване ние показахме, че фалшива захар като 2-DG, която блокира гликолизата, кара селективно да гладуват тези бавнорастящи ракови клетки, а не засяга нормалните клетки, които могат да използват други източници на енергия, като например мазнини и протеини, наситени с кислород".

В основата на подхода, предложен от американските учени, е комбинация от захарта 2-дезокси-D-глюкоза (2-DG) и фенофибрат, който се използва без проблеми в продължение на повече от 40 години за намаляване на холестерола и триглицеридите, съобщава Science Daily

"Открихме, че уникалната комбинация от 2-DG и фенофибрат едновременно провокира два вида стрес, известен като енергиен и ER-стрес, които повечето видове рак не могат да преодолеят", заяви Лампидис.

Използването фенофибрат е нацелено на друга особеност на повечето тумори - чувствителността им спрямо ER-стреса. Този механизъм възпрепятства нагъването и свиването на протеините, тоест пречи на съзряването им и в крайна сметка предизвиква апоптоза - програмируема клетъчна смърт.

"Ние смятаме, че нашите открития ефективно проправят пътя за използване на тази комбинация, за да се осигури нетоксична терапия за широк спектър от ракови заболявания", заключава Лампирис.