26 май 2020

Очаквайте първата суперсиметрична частица

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 16 февруари 2015 в 08:0985831
Снимка: BBC

Големият адронен колайдер (LHC) ще започне отново работа през март с много повече мощ и енергия. Една от задачите на ЦЕРН е да получи тази година нов вид частица и това ще бъде още по-вълнуващо откритие, отколкото на бозона на Хигс, заяви представител на LHC, цитиран от BBC.

Големият адронен колайдер, построен от Европейската организация за ядрени изследвания (ЦЕРН), е получил значителни подобрения през тази година и ще започне своя втори, тригодишен план. ЦЕРН казва, че след две години пауза за ъпгрейди, LHC ще бъде този път два пъти по-мощен.

Ускорителят вече помогна на физиците да открият неуловимия Хигс бозон, който обяснява как обектите получават маса, което им донесе Нобелова награда за физика през 2013 г.

Тази година LHC ще стартира с максимална енергия, която ще бъде значително по-висока от предишните етапи, с цел да се разбере защо природата предпочита материята пред антиматерията.

"Може би ще намерим сега суперсиметрична материя", заяви Беате Хайнеман (Beate Heinemann), професор по физика в Университета на Калифорния, Бъркли, по време на разговор в събота на годишната среща на Американската асоциация за напредък на науката. Хайнеман е член на изследователския екип на ATLAS в LHC. "За мен това е по-вълнуващо от Хигс."- добави тя.

Новото откритие "би могло да бъде най-рано през тази година ... ", каза г-жа Хайнеман.

Суперсиметрията е разширение на Стандартния модел на физиката, който описва основните частици на природата и техните взаимодействия.

Теорията на суперсиметрията запълва някои пропуски в модела и осигурява основа за обединяване силите на природата.  Според тази теория, всяка частица има по-масивен партньор. Така частицата - носител светлина - фотонът - ще има партньор, наречен фотино  (photino). Кварките, градивен елемент на протоните и неутроните, ще имат партньор наричен скварк (squark).

Кандидат за първа суперсиметрична частица, която евентуално би могла да бъде открита от LHC, е глуиното (gluino), суперпартньор на глуона, "лепилото" на кварките в протони и неутрони.

Досега не е наблюдавана никаква следа от тези суперчастици при сблъсъците на материя в Големия адронен колайдер, което доведе до отчаяние привържениците на теорията.

Сега, с рестарта на ускорителя през следващите седмици, теоретиците са обнадеждени да получат първото доказателство за съществуването на Суперсиметрията.

"Ние се надяваме, че сега сме на прага да намерим един друг свят, както антиматерията например. Открихме антиматерия в началото на миналия век. Може би ще намерим сега суперсиметричната материя", каза Беате Хайнеман.

mr_vach 16.02 2015 в 11:32 1
Чисто теоретично суперсиметрията помага за решаване на много от проблемите които стоят пред Стандсартния модел. Проблема е че засега няма нито никакво експериментално потвърждение. Ако се открие суперсиметрия, това ще е много много добра новина и за хората които се занимават със струнна теория- (почти) всички струнни теории са суперсиметрични.