Огромна структура, открита в Млечния път, може да е нов спирален ръкав

Ваня Милева Последна промяна на 09 август 2021 в 00:30 17953 0

Илюстрация на Млечния път. Кредит: CC0 Public Domain

От позицията ни в Млечния път е трудно да се разбере голяма част от неговия размер, съдържание и триизмерна структура - има много неща, които ни се изплъзват или е невъзможно да се изчислят.

Току-що е открита огромна следа от газ, скрита във външните предели на нашата родна галактика. Наречената „Cattail“ (Папур) новооткрита дълга структура сгъстен газ се намира на 22 килопарсека - 7,1754 светлинни години - от центъра на Млечния път. Тя е толкова голяма, че астрономите не са сигурни дали всъщност не е част от галактически спирален ръкав, който никога не е забелязван досега.

Дори и да не е признак на некартографиран спирален ръкав, Cattail може да е най-голямата нишка газ в нашата галактика, открита досега.

Той е описан в документ, приет за публикуване в The Astrophysical Journal Letters, достъпен на сървъра за препринти arXiv.

В ново проучване, което трябва да бъде публикувано в The Astrophysical Journal Letters, изследователите обясняват как с помощта на сферичния радиотелескоп с петстотин метрова диафрагма FAST (Five-hundred-meter Aperture Spherical radio Telescope) за търсене на облаци от неутрален атомен водород (HI) в област на небето, разположена на 1,4 килопарсека (4566 светлинни години) от нашето слънце. Такива облаци обикновено съществуват в спиралните ръкави на Млечния път, но никога не са наблюдавани големи газови нишки извън най-външния спирален ръкав, известен като Външен Скутум-Кентавър (OSC - Outer Scutum-Centaurus).

Изненадващо обаче авторите на изследването откриват газово тяло, което се движи със средна скорост от 150 километра в секунда, което предполага, че се „намира далеч зад OSC“.

„Структурата на HI има дължина от 1,1 kpc [3,588 светлинни години], което досега е най-далечната и най-голямата гигантска нишка в Галактиката и я нарекохме Cattail“, пишат изследователите.

Но след като засичат своите наблюдения с данните от проучване на цялото небе на HI, наречено HI4PI, те изчислиха, че откриват колосалната структура всъщност е много по-голяма от първоначалните оценки, с дължина от около 5 килопарсека (16 310 светлинни години).

Това би го направило още по-огромна от газовата структура, известна като Пояса на Гулд, за която наскоро беше установено, че е с дължина 9000 светлинни години.

Структурата на Млечния път, нашата галактика. Съдържащият Слънцето ръкав Орион или местен ръкав, е ръкав-ембрион, е изобразен с оранжев цвят. Слънцето (в червения кръг) се намира в ръкава Орион и се върти със скорост 217 км/сек. около центъра на галактиката, извършвайки една обиколка на всеки 240 милиона години. Поясът на Гулд е област от молекулен газ и ярки звезди, разположена много близо до Слънцето (в червения кръг). Всеки ръкав на галактиката е масивна структура, съставена от милиарди звезди и хиляди газови облаци.

Структура на Млечния път
Norma Arm или Cygnus Arm (ръкав Лебед)   Прекъснат ръкав, има външно удължение
Perseus Arm (Ръкав Персей)   Ръкавът Персей е един от двата големи спирални ръкава на Млечния път
Orion Arm или Local Arm (ръкав Орион или Местен ръкав)   Малък спирален ръкав на галактиката Млечен път, в която се намира нашата Слънчева система
Carina-Sagittarius Arm (ръкав Карина-Стрелец)   Съзвездието Стрелец, видяно в посока към центъра на галактиката
Scutum–Centaurus Arm (ръкав Щит-Кентавър)   Ръкавът Скутум-Кентавър е един от двата големи спирални рамена на Млечния път

Cattail поставя някои интересни въпроси. Повечето газови нишки се срещат много по-близо до галактическия център и са свързани със спиралните ръкави. Ако това е гигантска нишка газ, не е ясно как Cattail е могъл да се образува и да остане извън известните спирални ръкави на Млечния път.

От друга страна, структурата няма правилната форма за спирален ръкав, не съответства на кривината на галактическия диск на Млечния път, кривина, придобита от древна среща с друга галактика.

"Докато тези въпроси остават отворени със съществуващите данни", пишат изследователите , "наблюденията дават нови прозрения в нашето разбиране за галактическата структура".

Справка: The discovery of the largest gas filament in our Galaxy, or a new spiral arm? Chong Li, Keping Qiu, Bo Hu, Yue Cao, arXiv:2108.01905