14 декември 2019
  •  Говорят медиците

Огромно звездно гробище в центъра на нашата галактика

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 05 май 2015 в 09:2026760
Снимка: NASA/JPL-Caltech

Нови наблюдения на центъра на Млечния път с помощта на рентгеновия телескоп NuSTAR (Nuclear Spectroscopic Telescope Array), показват, че в центъра на галактиката ни се крие неизвестна досега структура - много вероятно е там да се намира огромно космическо "гробище", запълнено с мъртви и умиращи звезди.

Центъра на нашата галактика, Млечния път, е плътно задръстен с всякакви звездни обекти - от бели джуджета, останки от експлозии на свръхнови до множество масивни звезди, привлечени от свръхмасивната черна дупка там. Поради голямото натрупване на такива високо енергийни обекти, централната област на галактиката е много "шумна", там се излъчва огромно количество рентгенови лъчи и други видове радиация.

Изследователи от Колумбийския университет, с помощта на телескоп NuSTAR отдавна оглеждали центъра на Млечния път, една площ с размерите на около 12/12 парсека. Групата, водена от Керстин Перес (Kerstin Perez), успяла да намери следи от уникални рентгенови лъчи, които не са били открити преди това.

"В нашите изследвания насочихме вниманието си към много високоенергийните рентгенови лъчи. Поради това успяхме да изолираме и филтрираме рентгеновите лъчи, излъчвани от нискоенергийни обекти." - казва Перес, - "Но освен това бяхме в състояние да видим и други източници на лъчение с необичайни параметри в природата на които не бяхме съвсем сигурни, въпреки че имахме някои основани на факти предположения".

Екипът на Перес има няколко теории за същността на високоенергийните рентгенови източници. И най-обещаващата от тях е теорията за съществуването на звездно "гробище" - област от космическото пространство, изпълнена  плътно със звездни останки от различни видове.

Например, когато една звезда, която е част от бинарна система, започва да умира, тя може да започне да изтегля материя от съседката си и така поглъщайки звездна материя да излъчва силни рентгенови лъчи.

Източници на свръхвисокочестотни лъчи могат да бъдат и бели джуджета, компактни суперплътни звезди, които са изгорили цялото си ядрено гориво.

Друго обяснение за наличието на източниците на необичайно високоенергийни рентгенови лъчи могат да бъдат потоци от заредени частици, космически лъчи, изпускани от недрата на масивни космически обекти. Тези потоци могат да бъдат отделяни от квазара на супермасивната черна дупка, която поглъща големи количества материя, връщайки част от тях под формата на йонизиран газ.

Астрономите планират да проведат по-задълбочено изучаване на мястото на предполагаемото звездно "гробище", което ще позволи на хората да научат много за сърцето на нашата галактика.

"Ние попаднахме на нещо специално, разположено в центъра на нашата галактика" - казва Перес - "И ако това наистина е звездно гробище във формата, в която си го представяме, то по-нататъшното проучване ще ни даде много нова информация, която ще позволи да намерим отговорите на някои въпроси. Какво точно представляват останките на звездите? Как са загинали? И какво се случва там сега? ".