16 декември 2019
  •  Говорят медиците

Октоподите имат очи в кожата си (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 21 май 2015 в 16:1047220
Октоподът Hapalochlaena lunulata , с който е проведено изследването. Снимка: bioweb.uwlax.edu

Октоподите, както и други главоногите като калмари и сепии могат да променят цвета, формата, дори и текстурата на кожата си. Ново изследване показа, че октоподите могат да "виждат" с кожата си.

Преди няколко десетилетия учените забелязали, че с кожата на октопода се случва нещо странно. Когато изследователите осветяват животното с ярка светлина, а след това я отстранят, хроматофорите - малки, кръгли изпъление с пигмент структури, вградени в кожата се разширяват и след това се отпускат.

Главоногите като калмари, октоподи и сепии използват тези хроматофори за да променят драстично цвета, формата и текстурата на кожата си, а учените се питаха досега дали тези морски обитатели могат да усещат светлината. Ново проучване е намерило доказателства за наличието на родопсин в кожата на главоногите. Родопсинът е светлочувствителен протеин, който обикновено се съдържа в ретината.

Преди учените са смятали, че родопсинът присъства само в невроните на повърхността на кожата, което трябва да предават сигнали към мозъка на животното, а след това сигналът се предава обратно към кожата.

Според последните изследвания се оказа, че родопсин няма в невроните, а в самите хроматофори. Това означава, че системата за камуфлаж на октопода не зависи от нервната му система, а е напълно автономна и автоматична, защото той има "очи" в собствената си кожа.

Въпреки, че у повечето други мекотели, включително миди и охлюви, липсва умението на главоногите да променят тялото си, те също могат да усещат светлината с кожата си.

Новото проучване е проведено от биолози от Университета на Калифорния, Санта Барбара, и за него съобщи днес онлайн изданието The Journal of Experimental Biology.