От лъжата се чувстваме зле в началото, но мозъците ни скоро се адаптират

Наука ОFFNews Последна промяна на 25 октомври 2016 в 11:13 16325 0

Кадър от филма Liar Liar / Лъжльото (1997)

Колкото повече лъжем, толкова повече мозъците ни изглежда стават по-безчувствени към акта на лъжата. Притъпената реакция в област в мозъка, наречена амигдала, може да обясни как малките лъжи започват да ескалират, разказва New Scientist.

Може ли това откритие да помогне за предотвратяване на ескалацията на лъжата, на излизането й извън от контрол? 

Едно изследване, което показва как от малките лъже се оплитаме в лавина от по-големи, е публикувано онлайн на 24 октомври в Nature Neuroscience.

Не е трудно да се сетите за някой, който се е озовал заплетен в паяжината на собствените си лъжи . "Примерите са навсякъде, независимо дали това е научна, политическа, финансова измама или просто изневяра", коментира Тали Шароу (Tali Sharot) от Университетския колеж в Лондон (University College London). В много случаи лъжите започват като малки, но скоро ескалират.

Шарот и екипът й решават да проверят дали мозъкът на човек може да се десенсибилизира (да стане безчувствен) към лъжата по същия начин, както свиква с ужаса на изображения на насилие, ако го вижда достатъчно често. Повечето хора се чувстват виновни, когато умишлено заблудят някой друг, но може ли това чувство да изчезне с практиката?

За да разберат, Шароу и нейните колеги, правят експеримент, който насърчава доброволци да лъжат. В задачата на всеки участник е показана ясно изображение на стъклен буркан с монети, пълни в различна степен.

На участниците е казано, че трябва да изпращат прогноза колко пари има в буркана, който не се вижда от партньора им, който вижда замъглено изображение с ниска разделителна способност на буркана, така че може да се осланя само на оценката на доброволеца. Всеки участник служи като "добре информиран финансов съветник, натоварен със задачата да съветва клиент, който е по-слабо информиран какви инвестиции да направи," - заяви съавторът Нийл Гарет (Neil Garrett) от Университетския колеж в Лондон на 20 октомври по време на пресконференция. Изследователите са дали хората различни стимули, за да скрият истинското съдържание на буркана. В някои случаи, например, за умишлено надценяване на съдържанието на буркана са възнаграждавани с по-голям дял от парите.

Шарот установява, че доброволци са доволни да излъжат, ако това означава, че за партньора им ще има полза. На всеки от поредицата сеанси, доброволците лъжели в една и съща степен. Но когато стане дума за користни лъжи, нечестността на доброволците ескалира с течение на времето - всяка лъжа е по-голяма от предишната. Например, човек може да започне с една лъжа, от която да спечели 1£, но в крайна сметка казва неистини, носещи му по 8£.

Двадесет и пет участници били подложени на магнитно-резонансно сканиране. Сканирането на мозъка показва, че първата лъжа е свързана с изблик на активност в амигдалата. Тя предствалява двойка бадемоовидни мозъчни структури, дълбоко в мозъка и е свързана тясно с емоциите. Но тази активност намалява с ескалацията на лъжите. Ефектът е толкова силен, че екипът използва активността на амигдалата, за да предскаже колко голяма ще бъде следващата лъжа на доброволеа.

"Когато лъжете или мамите във ваша собствена полза, това ви кара да се чувствате зле", коментира Софи ван дер Зее (Sophie van der Zee) от Свободния университет в Амстердам, Холандия. "Но когато продължавате да го правите, това чувство си отива, и е все по-вероятно да го направите отново."

"Това подчертава опасността от извършване на малки актове на измама", заяви Шарот. Редовните лъжци го правят по-добре и по-трудно могат да бъдат хванати, казва тя. Това е така, защото амигдалата е отговорна за общата емоционална възбуда и всички улики ние обикновено търсим в лъжеца, като нервна изпотяване, изчезват.

Sharot се надява, че нейното изследване ще ни помогне да избегнем ексалацията на лъжите. "Ако може да се разбере механизма, може би много хора ще бъдат отклонени от нечестно поведение", коментира тя.

Ван дер Зее работи със застрахователни компании, които искат да насърчат своите клиенти да подават честни претенции. В собствената си изследвания, тя е установила, че хората са по-склонни да лъжат, ако чувстват, че са отхвърлени, така че тя работи за намаляване на броя на неоснователните претенции. Тя също така е установила, че хората са по-склонни да попълват исковете си честно, ако подпишат името си в горната част на страницата, преди да започнете да я попълват, а не в края.

Най-важното
Всички новини
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !