04 март 2021

Откриха 3 нови вида хищни гъби в дълбокия океан

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 18 януари 2021 в 14:28 16170
Lycopodina hystrix. (Ekins et al., Zootaxa, 2020)

Свикнали сме с факта, че дълбините на океана се обитават от много чудовища, но фразата „хищни морски гъби“ все още звучи като нещо от научно-фантастичен филм. И все пак те съществуват - разбира се, недалеч от Австралия.

Ако се потопите на няколкостотин метра дълбоко в океана, ще попаднете в съвсем различен, странен и непознат свят. Тук можете да намерите голямо разнообразие от най-необичайни животни - от същество, което прилича на хибрид между морска звезда и октопод, до риба, която поглъща акули.

Е, сега знаем, че там има и гъби убийци, никога не виждани преди.

Обикновено морските гъби са просто многоклетъчни филтриращи водата същества. Порестата им структура им позволява да извличат кислород и хранителни микрочастици от потока вода - те физически са неспособни на агресия. Те са сравнително прости същества, които нямат нервна, храносмилателна или кръвоносна система и въпреки това живеят на тази планета повече от 500 милиона години.

Отблизо A. oxyaster. (Ekins et al., Zootaxa, 2020)

Всички нови видове - Nullarbora heptaxia, Abyssocladia oxyasters и Lycopodina hystrix, които също представляват и нови родове, са открити на дълбочини от 163 до 3000 метра.

„Тези видове са първите известни видове хищни гъби край Южна Австралия“, пишат учените.

На дъното на океана, което все още е малко изследвано, вероятно ще видим още много повече видове хищни гъби и други странни и прекрасни морски създания.

Между другото, те изглеждат много екзотични и приличат малко на цветя с бодли и в това има някаква красота.

Справка: New carnivorous sponges and allied species from the Great Australian Bight