Откриха изненадващо малък предшественик на динозаврите в Мадагаскар

Ивайла Сопотенска Последна промяна на 07 юли 2020 в 09:09 5289 0

Кредит American Museum of Natural History (AMNH)

Наскоро проученият Kongonaphon kely (малък убиец на буболечки) е живял в Мадагаскар преди около 237 милиона години през периода триас и е бил висок едва 10 см. Той принадлежи към древната група Ornithodira, последните общи предшественици на всички динозаври и птерозаври, се съобщава в публикацията в PNAS.

"Съществува общата представа, че динозаврите са гиганти", обяснява палеонтологът Крисчън Камерър (Christian Kammerer) от Музея за естествени науки на Северна Каролина, САЩ. "Но това ново животно е много близко до дивергенцията на динозаврите и птерозаврите и е изненадващо малко".

Как такива грамадни същества са еволюирали от толкова дребни предшественици? Отговорът не е напълно ясен, тъй като откритите и изучени представители на Ornithodira са доста малко.

Именно затова и този екземпляр е толкова важен. Фосилите за пръв път са открити през 1998 г. в Югозападен Мадагаскар, заедно с останките на стотици други древни видове.

"Мина време преди да се съсредоточим върху тези кости, но когато го направихме беше ясно, че това е нещо уникално и заслужава по-внимателно разглеждане", разказва палеонтологът Джон Флин (John Flynn) от Американския музей за естествена история.

Илюстрация на Kongonaphon kely. Кредит: Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS) 2020, Christian F. Kammerer et al.

K. kely е най-малкият познат вид от семейството ранни динозавроморфи, наречени Lagerpetidae. Тези ранни представители на Ornithodira са малки, но скорошните проучвания предполагат, че малкият размер на откритите екземпляри не е случайност.

"Въпреки че динозаври и гигантизъм са на практика синоними, анализът на еволюцията на размера на тялото на динозаврите и други архозаври в контекста на този таксон и свързаните му форми показва, че най-ранно дивергиралите членове на групата може би са били по-малки, отколкото се е предполагало и това сериозно смаляване дори се е случило близо до основата на линията на птиците", обясняват учените в своята статия.

Доказателства в подкрепа на това твърдение идват от зъбите на K. kely и износването им, причинено от храненето с насекоми с твърди черупки, обясняват учените. Ако това предположение е вярно, е възможно тези малки предшественици на динозаврите и птерозаврите да са се адаптирали към "завземане на ресурсни зони, които преди това не са били заети от архозаврите" като еволюционно предимство.

Ако това е така, е възможно преминаването към малък размер на тялото да е помогнал на K. kely и неговите съвременници архозаври да развият и други черти, които да останат основни за оцеляването на техните наследници - промяната в ходенето на два крака, началото на козината, която да топли малките тела, и дори началото на летенето, предполагат учените.

Източник: Science alert - Scientists Discover Extremely Tiny Dinosaur Ancestor in Madagascar