Откриха начин за възстановяване на увреден гръбначен мозък

НаукаOFFNews Последна промяна на 17 януари 2018 в 10:44 13507 0

Наблюдението, че миногата може да се възстанови напълно от прекъснат гръбначен стълб без медикаменти или друго третиране, е поводът на това проучване. Те могат от състояние от пълна парализа да плуват отново само след 10 до 12 седмици.
Highly conserved molecular pathways, including Wnt signaling, promote functional recovery from spinal cord injury in lampreys

Гените, които позволяват на миногите да възстановят гръбначния си мозък, са открити и при хората, съобщава Science Daily

Група американски генетици откриха, че много от гените, които поправят пострадалия гръбначен мозък на риба, наречена минога, са активни и в човешката ДНК при въстановяването на периферната нервна система и при бозайниците. Това откритие е важно, защото разкрива възможността същите или подобни гени да се използват за въстановяването на гръбначния мозък на други животни и може да доведе до терапевтични разработки и за хората.

Констатациите на учените са публикувани в списание Scientific Reports.

Миногата е животно, подобно на риба, с фуниевидна безчелюстна уста, която преди около 550 милиона години споделя общ прародител с хората. Наблюдението, че миногата може да се възстанови напълно от прекъснат гръбначен стълб без медикаменти или друго третиране, е поводът на това проучване. Те могат от състояние от пълна парализа да плуват отново само след 10 до 12 седмици.

Миногите възстановяват спонтанно разкъсания си гръбначен мозък. В този случай невроните на гръбначния мозък възстановяват комуникацията помежду си. Сега изследователите решиха да разберат кои протеини помагат за ремонтирането на увредения гръбнак на миногата и кои гени кодират тези протеини. Учените решиха да намерят аналози на тези протеини при хората.

Изследователите вземат тъканни проби от миноги по време на период на възстановяване след фрактура на гръбнака и след това секвенират РНК, определяйки кои гени се експресират в клетките на тялото на миногата по време на регенерация на тъканите.

Минога, Petromyzon marinus. Wikimedia Commons

Оказа се, че нараняването активира редица гени, обикновено неактивни в невроните на главния мозък и в клетките на гръбначния мозък. Сред тях са гените, кодиращи същите протеини, които са отговорни за възстановяването на невроните на периферната нервна система при бозайниците (Atf3, Jun), както и гените, които регулират растежа на аксоните и съединителната тъкан.

Част от гените, които се включват при травма на гръбнака, кодират Wnt-сигналния път, който също играе роля в развитието на тъканната регенерация и при някои други животни като саламандри и риба зебра. Wnt-сигналният път регулира ембрионалното развитие и диференциацията на стволовите клетки. Въвеждайки в кръвта на миногата инхибитор на  Wnt-сигналния път, учените забавят регенерацията на гръбначния мозък и потвърждават, че този сигнален път е особено важен за възстановяването на разкъсаните нервните клетки. Wnt-сигналният път при миногите и при хората е почти един и същ - това ни позволява да се надяваме, че ако се проучи регенерацията при миногите, учените ще могат да предложат нови методи за лечение на травми на гръбначния мозък при хората.