Откриха най-близката черна дупка до нас. За щастие, е мъничка

Ваня Милева Последна промяна на 22 април 2021 в 12:11 5374 0

Илюстрация на червения гигант и малка черна дупка. Кредит: Lauren Fanfer

Астрономи смятат, че са открили малка черна дупка, но се оказа вълнуващо близо.

Тя има толкова малка маса, че се поставя в отделна категория.

Приблизително на 1500 светлинни години от нашата собствена планета, в съзвездието от Млечния път, известно като Еднорог (лат. Monoceros), е най-близкият кандидат за черна дупка до нашата планета, който учените са имали щастието да намерят.

Екипът от Университета на Охайо нарича черната дупка Unicorn, Еднорог на името на местоположението й и заради нейната изключително рядка природа.

"Когато разгледахме данните, тази черна дупка - Еднорог - просто изскочи", разказва астрономът Таринду Джайасинге (Tharindu Jayasinghe).

Защо не е видяна преди?

От малките първични до свръхмасивните гиганти, скрити в сърцата на галактиките, теорията прогнозира, че черните дупки могат да съществуват в широк диапазон маси. Когато става въпрос за черни дупки, образувани от колапсиращите ядра на мъртви звезди, астрономите са открили някои „пропуски в масите“ през годините.

Ако една звезда колапсира до приблизително по-малко от 2,3 пъти масата на нашето Слънце, тя в крайна сметка тя се превръща в неутронна звезда, а не черна дупка. И доскоро не бяха открити звездни черни дупки, по-малки от 5 слънчеви маси - което ни оставя пролука в масата.

Преди да се открият каквито и да било обекти в тази пролука, съществуването им е било толкова съмнително, че когато астрономите забелязват близка звезда червен гигант, привличата от нещо, първоначално отхвърлят възможността да е малък невидим спътник.

Анализирайки данни от различни телескопни системи и спътници, Джайасинге насочва вниманието си към червен гигант в съзвездието Еднорог, който е в последните етапи от живота си.

Скоростта на звездата и начинът, по който тя е хваната в капана на гравитацията, предполагат, че около нея има малка черна дупка. Размерът на този тъмен и безшумен спътник е изчислен на приблизително 3 слънчеви маси.

"Както гравитацията на Луната деформира океаните на Земята, карайки моретата да се издуват откъм близкия и далечния край спрямо Луната, произвеждайки приливи и отливи, така и черната дупка изкривява звездата във формата на елипсоид с една ос, по-дълга от другата", обяснява астрономът Тод Томпсън (Todd Thompson), който има опит в откритието на други малки черни дупки в миналото.

"Най-простото обяснение е, че това е черна дупка - и в този случай най-простото обяснение е най-вероятното".

В продължение на десетилетия не бе ясно дали съществува нещо в пролуката на масите между двете форми на мъртви звезди.

Сега черната дупка Еднорог се присъединява към няколко други малки черни дупки, за да помогне за разрешаването на тази загадка. Резултатите тепърва трябва да бъдат официално потвърдени, но засега тя изглежда като силен кандидат за черна дупка в средата на пролуката на масите.

Резултатите са приети за публикуване в Monthly Notices of the Royal Astronomical Society, а препринтът може да бъде намерен тук.

Източник: Astronomers Have Detected The Closest Black Hole to Earth, Science Alert