18 февруари 2019
  •  Говорят медиците

Откриха нова галактика - съседка на Млечния път (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 01 февруари 2019 в 14:3628960
NASA, ESA, and L. Bedin/Astronomical Observatory of Padua, Italy

Зад ярък куп звезди, на самия край на Млечния път, телескопът "Хъбъл" забеляза една малка древна сателитна галактика.

Новооткритата галактика е наречена Бедин I (Bedin I) и е почти толкова стара, колкото и Вселената, отбелязва ScienceAlert.

Статия за откритието е публикувана в Monthly Notices of the Royal Astronomical Society: Letters.

Големите галактики като нашия Млечен път са изпълнени неравномерно със звезди и газ, в тях се образуват клъстери и облаци.

Кълбовидният звезден куп NGC 6752 във външния ореол на Млечния път се наблюдава от международен екип учени с помощта на космическия телескоп "Хъбъл".

NGC 6752 е разположен на 13 хил. светлинни години от Слънцето и на 17 хил. светлинни години от центъра на Галактиката. Съдържа около 100 хиляди много стари звезди на възраст около 12 милиарда години. Този доста плътен и ярък клъстер, различима дори с просто око, досега успяваше да скрие една малка галактика в космическия ни квартал.

Новооткритата галактика е 2300 пъти по-далеч от NGC 6752, на разстояние от около 30 милиона светлинни години.

В статията в Monthly Notices of the Royal Astronomical Society: Letters, Луиджи Бедин (Luigi Bedin) и неговите съавтори - повече от дузина учени от Европа и САЩ - оценяват размера на новата галактика само на 3000 светлинни години. Тя е повече от 30 пъти по-малка от Млечния път, с няколко порядъка по-бледа и очевидно ще запълни вече доста дългия списък от спътникови галактики-джуджета на нашия Млечен път.

Галактиката Bedin 1 зад ярката кълбовидна NGC 6752 в съзвездието Паун. Долу - снимка на наземните телескопи на проекта Digitized Sky Survey 2, Горе - нови снимки на Hubble / ©NASA, ESA, Digitized Sky Survey 2, Luigi Bedin

В чест на откривателя си е наречена "Бедин 1".

Галактиката е разположена в сравнително празен район на космоса и се е развивала в продължение на милиарди години в изолация.

Екипът изчисли, че галактиката е на около 13 милиарда години - появила се само 0,8 милиарда години след Големия взрив - тоест тя е стара почти колкото самата Вселена. Ниското ѝ съдържание на метал предполага, че Бедин се появила в избухване и оттогава не е имал ново формиране на звезди.

Затова се разглежда като “жив фосил”, запазвайки много от доказателствата за ранната епоха в живота на Вселената и раждането на галактиките.