Открит е молекулярният механизъм, по който лошия сън води до лошо настроение

Никола Кереков Последна промяна на 25 февруари 2016 в 12:37 7076 0

Кредит KatarzynaBialasiewicz

Ген може да свързва характеристиките на съня и депресията при хора и мишки.

Лошият сън през нощта е напълно достатъчен да предизвика лошо настроение у всеки и въпреки че учените от отдавна подозират за наличието на връзка между настроението и съня, молекулярният механизъм на подобна връзка си остава мистерия. Сега, ново изследване е открило няколко редки генетични мутации в един и същи ген, който определено свързва и двете.

Сънят повлиява пряко настроението. Хората страдащи от депресия или мания, например, често страдат от нарушения в съня, както и тези със сезонно афективно разстройство (SAD). Хората страдащи от SAD се повлияват от промените в излагането на светлина, които мозъкът използва, за да следи времето, въпреки че никой не знае как точно се получават тези изменения. Но дали настроението повлиява съня или пък съня повлиява настроението, или пък има трети фактор, който влияе и на двете? Въпреки че някои интересни открития са свързвали циркадния часовник с настроението, няма категоричен фактор, който да осигурява причинно-следствената връзка или да показва посоката на подобно взаимодействие." твърди Майкъл МакКарти, невробиолог към Медицинския център за ветерани и Калифорнийския университет в Сан Диего

За да видят дали могат да установят връзка между циркадния часовник, съня и настроението, при ново изследване учените анализирали гените на семейство, което страдало от анормални сънни цикли и разстройства на настроението, включително SAD и т.нар. разстройство на дълбоката фаза на съня (advanced sleep phase disorder), състояние при което хората заспиват и се събуждат по-рано от нормалното. Учените извършили скрийнинг на семейството за мутации в ключови гени, участващи в циркадния часовник и установили два редки варианта на гена PERIOD3 (PER3) при членовете страдащи от SAD и разстройство на дълбоката фаза на съня. "Открихме генетична промяна в хората, които имаха и двете разстройства" коментира водещия изследовател Йинг-Хуй Фу, неврофизиолог към Калифорнийския Университет в Сан Франциско. Когато екипът учени тествали проби от случайни хора за тези мутации в ДНК, те открили, че те са изключително редки и се срещат в по-малко от 1% от пробите.

След това, Фу и нейните колеги модифицирали мишки да произвеждат новите генетичните варианти. Тези трансгенни мишки демонстрирали необичайни цикли на сън-бодърстване и се съпротивлявали по-малко, когато бивали манипулирани от учените, което е типичен признак на депресия. Те също имали по-ниски нива на PER2, протеин участващ в циркадните ритми, отколкото нормалните мишки, което показва вероятно молекулярно обяснение за необичайните характеристики на съня при това семейство. Фу смята, че това е в подкрепа на връзката между мутациите в PER3, едновременно със съня и настроението. "Ролята на PER3 в регулирането на настроението никога не е била демонстрирана директно преди," твърди тя. "Нашите резултати показват, че PER3 може би ни помага да се адаптираме към промените в околната среда свързани със сезоните," като модифицира вътрешния часовник на тялото.

По-нататък в изследванията си. учените изследвали мишки, които нямат функционален PER3 ген. Те открили, че тези мишки показват симптоми на SAD, страдайки от още по-сериозна депресия, когато продължителността на симулирана дневна светлина в лабораторията се понижи. Тъй като SAD се среща в между 2 и 9% от хората по света, тези нови генетични варианти не могат да го обяснят напълно. Но разкриването на функцията на PER3 може да ни помогне да разучим молекулярната основа на много от разстройствата на съня и настроението, коментира Фу.

Тези изследвания показват, че генът PERIOD3 вероятно играе ключова роля в регулацията на цикъла сън-бодърстване, повлиявайки настроението и регулирайки връзката между депресията и сезонните изменения в наличието на светлина, докладва екипът днес в научното списание Proceedings of the National Academy of Sciences. "Установяването на мутация в PER3 с такъв силен ефект върху настроението е изумително," коментира МакКарти. "Това предполага, че циркадния часовник има много важна роля за определянето на настроението."

Следващата стъпка ще бъде да се изследва как тези резултати се отнасят към други хора страдащи от разстройства на съня и настроението. "Ще бъде много интересно да видим дали ще отрием и други редки варианти на PER3 и дали SAD се наблюдава и в други носители на установените вариации," обяснява МакКарти. Това в крайна сметка може да доведе до нови медикаменти, които селективно да повлияват този ген, които учения смята, че "могат да са ефективна стратегия за повлияване на разстройствата на съня и настроението."

Източник: Science Magazine