Открит най-отдалеченият от Земята обект в Слънчевата система

Ваня Милева Последна промяна на 12 февруари 2021 в 08:03 9216 0

Илюстрация на художник на Farfarout (долу вляво), новия рекордьор за най-отдалечен известен обект в Слънчевата система. Кредит: NOIRLab/NSF/AURA/J.da Silva

Дълго време Плутон бе най-отдалеченият известен ни обект на Слънчевата система, но той е само на един хвърлей разстояние в сравнение с последните открития. Астрономите потвърждават, че в момента най-отдалечената планета от нас е т .нар. "Фарфараут".

Наречен от атрономите 2018 AG37, „Фарфараут“ на английски FarFarOut (буквално „Много, много, далеч“) се намира на 132 астрономически единици (AU) от Слънцето, което се равнява на почти 20 милиарда километра. За сравнение Земята е на 1 астрономическа единица от Слънцето и дори Плутон достига само 49 астрономически единици в най-отдалечената точка на своята орбита. Фарфараут, от друга страна, се намира по-далеч от всички наскоро открити космически обекти в Слънчевата система, като Фараут, който сега изглежда сравнително близо на разстояние „само“ 124 AU, или Гоблин, който сега е на 80 AU.

Интересното е, че в момента той може да е най-отдалеченият от всички известни обекти в Слънчевата система, но въпреки името си, Фарфараут не винаги отговаря на него. Той се намира в изключително ексцентрична 1000-годишна орбита от около 175 AU и дори това бледнее в сравнение с колосалната орбита от 2300 AU на Гоблин.

Сравнение на разстоянията до Слънцето на различни обекти от нашата система. Кредит: NASA

„Фарфарут вероятно е бил изхвърлен във външната слънчева система, като се е приближил твърде близо до Нептун в далечното минало“, предполага Чад Трухийо (Chad Trujillo), автор на изследването, описващо находката. "Фарфараут вероятно ще взаимодейства отново с Нептун в бъдеще, тъй като орбитите им все още са пресичат".

Фарфараут е открит за първи път през януари 2018 г. с помощта на телескоп Subaru, но точното разстояние до него тогава не бе определено. Тъй като обектът е толкова далеч от Земята, той е невероятно тъмен и се движи много бавно в небето. Необходими са допълнителни наблюдения, за да се проследи пътя му и да се разбере точния размер на това небесно тяло.

В същото време астрономите са изчислили, че ширината на планетата е около 400 км, което е много по-малко от тази на която и да е официално призната планета джудже. Ще бъдат проведени допълнителни проучвания, за да се помогне за по-ясното определяне на орбитата и други характеристики.

Справка: Trans-Neptunian Objects Found in the First Four Years of the Dark Energy Survey, Pedro H. Bernardinelli, Gary M. Bernstein et al., The Astrophysical Journal Supplement Series, Volume 247, Number 1, DOI: https://doi.org/10.3847/1538-4365/ab6bd8