Открита е "готварска сол" на луната на Юпитер Европа

НаукаOFFNews Последна промяна на 17 юни 2019 в 11:44 3878 0

Tara Regio е жълтеникавата област вляво от центъра в това изображение на апарата на НАСА "ГалилеоЮ на повърхността на Европа. Този район на геоложки хаос е областта, в която изследователите са идентифицирали изобилие на натриев хлорид. Кредит: NASA/JPL/University of Arizona

Позната на всички "готварска сол" или натриев хлорид бе открита на повърхността на луната на Юпитер Европа - това са жълтеникавите петна в района на Тара Реджио.

Това откритие е направено с помощта на спектрален анализ на видимата светлина от планетолозите на Калифорнийския технологичен институт (Caltech) и Лабораторията за реактивни двигатели (JPL), която Caltech управлява за НАСА.

Преди това бе открит в Европа магнезиев сулфат (известен също като "английска сол") от космическия изследователски апарат "Галилео", но сега изследователите откриха на тази луна на Юпитер също и натриев хлорид, който не е нищо повече от обикновена сол и една от съставките на морската сол.

Солените отложения изглежда са на повърхността на Европа, в района на Тара Реджио (Tara Regio), жълтата зона, която се вижда в средата на Европа на снимката по-горе.

Изследователите са имали намерение със спектрографа, свързан с телескопа на обсерваторията "Кек" на планината Мауна Кеа на Хавайските острови, да проучат магнезиевия сулфат, открит от "Галилео", но линиите на абсорбция в спектъра не са като на магнезиевия сулфат, а на различна сол, натриев хлорид.

"Хората по традиция приемат, че цялата интересна спектроскопия на планетните повърхности е в инфрачервения спектър, защото там проявяват своите основни характеристики повечето от молекулите, които учените търсят", коментира Майк Браун (Mike Brown), професор по планетарната астрономия в Калифорнийския университет.

"Ние имахме капацитета да направим този анализ с космическия телескоп Хъбъл през последните 20 години", разказва Браун. "Просто никой не е помислил да погледне".

Синьозелената област Тара, с абсорбцията на натриев хлорид. Кредит: NASA/JPL/Björn Jónsson/Steve Albers.

От данните, изпратени от космическите кораби "Вояджър" и "Галилео", учените заключават, че Европа е покрита със слой от солена течна вода, затворена от ледена обвивка. Тъй като ледената черупка е геоложки млада и има много доказателства за древна геоложка активност, се предполага, че солите, съществуващи на повърхността, може да са дошли от океана  под ледената кора.

Първоначално учените проучваха Европа в инфрачервения спектър със спектрографа на "Кек", но не откриха нищо интересно. Едва когато я разгледаха във видимата част (450 nm), се появиха линии на поглъщане от натриев хлорид в района на Тара.

Наличието на тези соли показва, че океанското дъно на Европа е активно хидротермално и солите се издигат от горещите извори на дъното.

Статия за находката на обикновената сол в Европа е публикувана в Science Advances на 12 юни.

Източник: Table Salt Compound Spotted on Europa, Caltech.