25 февруари 2020
  •  Говорят медиците

Откритие: Всяка квантова частица се движи обратно на импулса

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 19 юли 2017 в 03:2949660
CC0 Public Domain

Математици от Университетите на Йорк, Мюнхен и Кардиф откриха уникално свойство на квантовите частици - те могат да се движат обратно на посоката, в която са избутвани, съобщи phys.org.

В ежедневието ни обектите се движат в същата посока като импулса си - ако ритнем топка с крак, очакваме да тръгне напред, а не назад.

Но това вече не е вярно на микроскопичните квантови частици могат частично да се придвижват в посока, противоположна на техния импулс. Това уникално свойство е известно като "обратен поток" (backflow).

Изследването "Quantum backflow and scattering" е публикувано в Physical Review A.

Следите от движението на частици в мехурчеста камера - детектор на елементарни частици. Pinterest

Преди това учените са наблюдавали това явление само при движение на "свободни" квантови частици, на които не въздействат никакви сили.

За първи път това е открито за частица, върху която действат външни сили.

Използвайки комбинация от аналитични и числени методи, учените получават точни оценки за силата на това явление. Резултатите показват, че обратният поток съществува винаги, но има често малък ефект, което може да обясни защо не бе регистриран досега.

Това откритие проправя пътя за по-нататъшни изследвания в квантовата механика, и може да се приложи в бъдещи експерименти в квантови технологии като компютърното криптиране.

Д-р Хенинг Бостелман (Henning Bostelmann), изследовател в катедрата по математика в Йорк, заяви: "Новият теоретичен анализ на квантово механичните частици показва, че този ефект на обратен поток е навсякъде в квантовата физика".

"Ефектът на обратния поток е резултат от двойнсвеността вълна-частица и вероятностния характер на квантовата механика, и вече е добре разбран в идеализирания случай на движение, без приложени сили".

Д-р Даниела Кадамуро (Daniela Cadamuro), изследовател в Техническия университет в Мюнхен, заяви: "Ефектът на обратния поток в квантовата механика е известен от доста време, но за това винаги е приемано само за "свободни" квантови частици, тоест без въздействие на външни сили върху частицата.

"Тъй като "свободни" квантови частици са идеализиран случай, може би нереалистична ситуация, ние показахме, че обратният поток съществува, когато са налице и външни сили. Това означава, че външните сили не разрушават ефекта на обратния поток, което е едно вълнуващо ново откритие" - заключава физикът.