16 май 2021

Първите наблюдения на Марс от космическия кораб TGO (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 30 ноември 2016 в 09:00 39160
Снимка: ESA

Европейската космическа агенция (ЕКА) публикува първите резултати от научните наблюдения на орбиталния апарат TGO, част от мисията "ExoMars-2016", съобщи агенцията.

В рамките на проекта "ExoMars" на Червената планета бяха изпратени демонстрационния модул "Скиапарели" (Schiaparelli), който се разби при кацане и орбиталнния модул TGO (Trace Gas Orbiter). Последният е предназначен за наблюдения на атмосферата и повърхността на Марс.

Космическият апарат TGO, съвместно начинание на ЕКА и Роскосмос, пристигна на Марс на 19 октомври. Той обикаля по елиптична орбита като се приближава от 230-310 км над повърхността до около 98 000 км на всеки 4,2 дни.

През последните две обиколки на 20-28 ноември бяха тествани четири научни инструменти за първи път от пристигането на апарата, направени са важни измервания за калибриране.

Данните от първата орбита са вече на разположение.

Основната цел TGO е да направи подробен опис на благородните газове, които съставляват по-малко от 1% от обема на атмосферата, а също и на метана, водната пара, азотния диоксид и ацетилена.

От голям интерес е метанът, който на Земята е резултат предимно от биологична активност, и в по-малка степен от геоложки процеси, като например някои хидротермални реакции.