14 май 2021

Първите животни са се появили в леден свят преди около 650 млн години (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 18 август 2017 в 00:00 57480
Тази капчица масло съдържа молекули от бактерии, водорасли и животни на възраст повече от 600 милиона години. Снимка: Australian National University

Преди 700 милиона години Земята е била в хватката на зимата - дори на екватора на ледът е бил на места дебел километър. Малко след това се появяват първите многоклетъчни.

Едно изследване, публикувано в Nature, предоставя най-силното доказателство, че тези събития са свързани.

Изследователите анализират древни австралийски скали и откриват, че потокът от хранителни вещества, който е бил освободен при размразяването на земята и смилането на скалите от оттеглящите се ледници е довело до огромен разцвет на водораслите.

А водораслите са осигурили храната, необходима за развитието на живота на животните преди 650 милиона години.

Дълго времето учените не разбираха защо в продължение на много дълго време, около два милиарда години, на Земята съществуват само едноклетъчни организми и какво се е променило, давайки тласък на еволюцията на растения, животни и в крайна сметка - на нас, хората.

Преди да се появят животните на Земята, преди 717 милиона години, планетата ни е била "Снежна топка".

Сега учените откриха доказателства, че първите водорасли са се появили почти едновременно с първите многоклетъчни същества чрез изучаване на седиментните скали, образувани преди около 660 милиона години на дъното на първичния океанна мястото, където в бъдеще ще възникне централна част на Австралия.

В тези скали изследователите намериха достатъчно голямо количество молекули стероиди, които се съдържат в големи количества в клетките на животните и растенията, но отсъстват в клетъчните стени на прокариотите - примитивни организми с клетни без ядро, включващи фотосинтезиращите цианобактерии и археите.

Седиментите, проучвани от изследователите, са образувани по времето, когато Земята е започнала постепенно да се размразява преди около 850 милиона години. Учените смятат, че причината за това е била появата на първите фотосинтезиращи организми, които са изчистили атмосферата на планетата от парникови газове.

Когато Земята започнала да се размразява, в океаните попада огромно количество фосфор и други хранителни вещества от скалите, смляни от оттеглящите се ледници. Този фосфор, според учените, е помогнал на планктонните водорасли да надделеят над фотосинтезиращите бактерии и да задейства самоподдържаща се реакция, заради която нивото на СО2 в атмосферата на планетата е почти непроменен през последните 550 милиона години.

Всички това довежда до разцвета на многоклетъчния живот на планетата, благодарение на което са се появили и съвременните животни и хора.

07 май 2021 в 00:092670