Плутон може би е образуван от милиард комети

НаукаOFFNews Последна промяна на 26 май 2018 в 00:04 3716 0

Кредит NASA

Само 15 минути след най-близкия си подход покрай Плутон на 14 юли 2015 г. космическият кораб New Horizons на НАСА се обърна към Слънцето и улови залеза в ледените планини и плоските ледникови равнини, простиращи се до хоризонта на Плутон

Плутон може и да не е официално планета, но си остава все така интересен.

Един от най-важните аспекти на изследванията на далечната планета джудже е свързан с нейното формиране. Сега, благодарение на безпрецедентните наблюдения, извършени от космически кораби като New Horizons и Rosetta, учените се приближават до разбирането как се е образувал Плутон. Една от най-лудите, но все пак правдоподобни теории за формирането на Плутон наскоро бе открита от изследователи от Southwest Research Institute (SwRI). Те предполагат, че Плутон може да се е образувал от сбора на един милиард комети.

Планетите в Слънчевата система са образувани от натрупване на материал от огромния диск, наречен протопланетарен, който е обикалял около ранното Слънце. Материята в бързо въртящия се диск около родителската звезда се събира и образува струпвания, които привличат все повече частици, те се слепват, докато се превърнат в астероиди, комети, планети и луни. (вж "Произходът на Слънчевата система")

Винаги се е смятало, че и Плутон се е формирал по същия начин.

Но геохимикът Кристофър Глейн (Christopher Glein) и колегите му от SwRI смятат, че е странно сходството в химичния си състав на планетата джудже и известната комета 67P/Чурумов-Герасименко - тази, до която ЕКА изпрати сонда през 2014 г. Например богатата на азот равнина Спутник на Плутон е неестествено подобна на кометата 67P.

Точно както водата е главната движеща сила, която оформя земния релеф, същото прави азотът на Плутон. Благодарение на ниския си вискозитет азотът тече като ледниците на Земята, като ерозира скалната основа и по този начин променя пейзажа. А на Плутон има толкова много азот. Земната атмосфера е съставена от 78% азот, но Плутон, който е далеч по-студен, е 98% азот. Това е необичаен процент на азот, както на повърхността, така и в атмосферата, което не е лесно да се обясни от конвенционалната теория на планетарното образуване. И може би отговорът на загадката изглежда е огромна комета.

"Разработихме космохимичен модел за формирането на Плутон, който нарекохме „гигантската комета” ", разказва Глейн.

"Намерихме интригуваща прилика между прогнозираното количество азот в ледниците и количеството, което би се очаквало, ако Плутон е бил формиран от агломерацията на приблизително един милиард комети или други обекти от Пояса на Кайпер подобни на химическия състав на 67P, кометата, изследвана от Rosetta.”

Снимка на 67P / Churyumov-Gerasimenko. Кредит: NAVCAM / ROSETTA / ESA.

Изследователите използват данни от сондата Rosetta, която достигна до кометата 67P и мисията New Horizons на НАСА , която прелетя покрай Плутон през юли 2015 г. В новия космохимичен модел на "гигантската комета" първоначалният химически състав на Плутон е наследен от градивните елементи на кометите, променен впоследствие от течната вода.

"Това изследване се основава на фантастичните успехи на мисиите New Horizons и Rosetta и ни помогна за да разширим познанията си за произхода и еволюцията на Плутон", заяви Глейн.

"Използвайки химията като детективски инструмент, успяхме да проследим някои характеристики, които виждаме днес в Плутон, далече назад до процеса на формирането му. Това доведе до нова оценка на богатството на "житейската история" на Плутон, която едва сега започваме да разбираме"

Новото изследване ще се появи в списание Icarus. Вече е достъпно онлайн на сървъра за препринти arXiv .

Картите, получени от сондата New Horizons, показват разпределението на различни вещества на повърхността на Плутон. NASA/JPU/APL/SwRI