Потвърдено е наличието на подобна на Земята планета около най-близката ни звезда

Ваня Милева Последна промяна на 30 май 2020 в 00:37 6873 0

Художник е пресъздал изглед към повърхността на планетата Проксима b в орбита на звездата от червено джудже Проксима Кентавър, най-близката звезда до Слънчевата система. Кредит: ESO / M. Kornmesser

Съществуването на планета с размерите на Земята около най-близката до Слънцето звезда Проксима Кентавър е потвърдено от международен екип учени.

Резултатите, публикувани в Astronomy & Astrophysics, показват, че въпросната планета Проксима б има маса 1,17 земни маси и се намира в обитаемата зона на своята звезда, около която обикаля за 11,2 денонощия.

Проксима б е открита за пръв път през 2016 г. с помощта на спектрографа HARPS (High Accuracy Radial Veality Planet Searcher) на 3,6-метровия телескоп в обсерваторията Ла Сила в Чили, но неотдавнашните констатации са направени с ESPRESSO, спектрограф, който е с три пъти по-голяма точност, позволяваща точни данни за размера и периода на орбитата на екзопланетата.

Новият анализ определи, че далечната планета получава приблизително същото количество енергия от своята звезда, както Земята от Слънцето.

Спектрографът ESPRESSO извърши измервания на  скоростта на звездата Proxima Centauri, която е само на 4,2 светлинни години от Слънцето, с точност 30 сантиметра в секунда (cm/s), около три пъти по-голяма точност от тази, получена с HARPS, същия тип инструмент, но от предишното поколение.

„Потвърждаването на съществуването на Проксима б беше важна задача и това е една от най-интересните планети, познати в слънчевия квартал“, заяви Алехандро Суарес Маскареньо (Alejandro Suarez Mascareño), водещият автор на статията

Измерванията, извършени от ESPRESSO, поясниха, че минималната маса на Проксима б е 1,17 земни маси (предишната оценка е 1,3) и че тя обикаля около своята звезда само за 11,2 дни.

„ESPRESSO направи възможно измерването на масата на планетата с точност над една десета от масата на Земята“, коментира Мишел Майор (Michel Mayor), носител на Нобеловата награда за физика през 2019 г., почетен професор във факултета по наука и „архитектът“ на всички инструменти от типа на ESPRESSO. "Това е абсолютно нечувано."

Какво може да се каже за живота "там"?

Въпреки че Проксима б е около 20 пъти по-близко до своята звезда, отколкото Земята до Слънцето, тя получава приблизително същата енергия, така че може да поддържа такава повърхностна температура, че водата (ако има такава) да е в течна форма и може би следователно да е възможени живот.

Но въпреки че Проксима б е идеален кандидат за изследване за биомаркери, все още има дълъг път, преди да можем да предположим, че е успял да се развие живот на повърхността му. Всъщност звездата Проксима е активно червено джудже, което бомбардира планетата си с рентгенови лъчи, която получава около 400 пъти повече от Земята.

"Има ли атмосфера, която защитава планетата от тези смъртоносни лъчи?", се пита Кристоф Ловис (Christophe Lovis), изследовател в катедрата по астрономия на Университета на Женева (UNIGE) и отговорен за научните резултати и обработката на данни на ESPRESSO. "И ако тази атмосфера съществува, съдържа ли химическите елементи, които да стимулират развитието на живота (кислород, например)? Откога съществуват тези благоприятни условия? Ще се справим с всички тези въпроси, особено с помощта на бъдещи инструменти като спектрометъра RISTRETTO, който ще изградим специално, за да открием светлината, излъчвана от Проксима б, и HIRES, които ще бъдат инсталирани на бъдещия гигантски телескоп ELT 39 m, който Европейската южна обсерватория (ESO) изгражда в Чили".

Изненада: има ли втора планета?

Междувременно точността на измерванията, направени от ESPRESSO, може да доведе до още една изненада. Екипът е намерил доказателства за втори сигнал в данните, без да може да установи окончателната причина зад него.

"Ако сигналът е с планетарен произход, тази потенциална друга планета, придружаваща Проксима b, би имала маса, по-малка от една трета от масата на Земята. Това би била най-малката планета, измерена някога, използвайки метода на радиалната скорост", коментира Франческо Пепе (Francesco Pepe), професор в катедрата по астрономия в Научния факултет на UNIGE и лидер на ESPRESSO..

Трябва да се отбележи, че ESPRESSO, който започна да функционира през 2017 г., е в начален стадий и тези първоначални резултати вече показват възможностите му. През 1995 г. газовата планета 51Peg b бе открита с помощта на спектрографа ELODIE с точност 10 метра в секунда. Днес ESPRESSO със своите 30 см/сек (и скоро 10 след последните корекции) може би ще даде възможност да се изследват още светове, които напомнят Земята.

Справка: Revisiting Proxima with ESPRESSO, arXiv:2005.12114 [astro-ph.EP] arxiv.org/abs/2005.12114v1