14 юни 2021

Повече от 20 години космическа обсерватория за изследване на Слънцето SOHO (видео)

| На този ден 02 декември 43650
Снимка: NASA

На днешната дата през 1995 година стартира космическата обсерватория на НАСА Solar and Heliospheric Observatory (SOHO).

Благодарение на нея, учените са научили много за вътрешната структура на Слънцето и слънчевия вятър. Двадесет години след старта си, обсерваторията продължава да работи добре, изпращайки към Земята нови данни за процесите, които протичат на Слънцето, разказва сайтът на НАСА.

През тези двадесет години на базата на данните, събрани от SOHO, са написани около 5000 научни публикации. Според НАСА, обсерваторията е променила представата за най-близката ни звезда като статично небесно тяло, като доказва нейната динамика.

Благодарение на SOHO се разбра много за влиянието на Слънцето върху времето на Земята. Преди SOHO учените  са можели да наблюдават само големи слънчеви изригвания. Камерата за коронография, инсталирана на SOHO позволява да се наблюдават и малки слънчеви изригвания, наречени коронарни изхвърляния на звездна маса.

Това дава възможност да се направят по-точни прогнози за "магнитните бури", причинени от слънчевия вятър на Земята. Те влияят неблагоприятно на функционирането на електронни устройства и здравословното състояние на хората и животните.

Анимация на "слънчево цунами" EIT-вълни. Източник: ESA / NASA / SOHO

Също така, благодарение на SOHO учените за първи път успяха да наблюдават един феномен, наречен слънчево цунами (EIT waves) - мощни вълни от заредени частици, които се движат с голяма скорост над повърхността на звездата.

Освен това обсерваторията е заснела огромно количество комети - до септември 2015 те са станали 3 хиляди.

"Без SOHO, нямаше да има SDO, нито STEREO, нито IRIS, нито Hinode", заяви Алекс Йънг (Alex Young), учен от космическия център на НАСА Годард. "SOHO ни показа неща, които никога не бяхме виждали преди, а след това осъзнахме, че имаме нужда от повече очи към Слънцето."

Видео към новината