Птиците използват магнитното поле на Земята за „знак стоп“, когато мигрират

Ваня Милева Последна промяна на 31 януари 2022 в 08:10 6643 0

По време на своята миграция блатното шаварче използва магнитна информация като „знак стоп“, като магнитният наклон по-специално казва на птиците, че са пристигнали на местоназначението си. Кредит: Thomas Miller

Някои птици разчитат на магнитното поле на Земята, за да се ориентират и сега изглежда, че един вид също може да го използва, за да прецени кога е стигнал до дома.

Един проблем за птиците, които използват магнитното поле като карта, е, че неговата сила и посока се променят с времето. Тези промени могат да бъдат значителен проблем за птица, която трябва да се върне на определено място, за да се размножи.

Сега д-р Джо Уин (Joe Wynn) от Оксфордския университет и неговите колеги са открили, че блатното шаварче (Acrocephalus scirpaceus), птица, която мигрира всяка година между Европа и Африка на юг от Сахара, изглежда използва наклона на магнитното поле над повърхността на планетата – или колко е наклонено магнитното поле спрямо хоризонталата – като вид знак стоп. Наклонът, в сравнение с други магнитни характеристики като интензитета, се отклонява най-малко, което го прави добър кандидат за проследяване на мястото за размножаване.

Ново проучване използва данни от 17 799 опръстенени (маркирани птици) от 1940 до 2018 г. за местоположението на местата за размножаване на птиците в Европа, след като се връщат от зимуването в Африка. Информацията показва, че отделните птици не са се връщали непременно на точното място, където са били наблюдавани и маркирани предишната година. Вместо това птиците често пристигат на различно място на няколко десетки километра.

След това изследователите сравняват промените в тези места за размножаване във времето с различни модели на това къде може да се очаква да се завърнат птиците, ако разчитат на различни комбинации от свойства на изместващото се магнитно поле на Земята, като неговия интензитет и посока.

Блатно шаварче (Acrocephalus scirpaceus). Кредит: Flickr(CC BY-NC 2.0)

„Открихме, че те са били предсказани от промени в наклона, което предполага, че птиците могат да използват тази характеристика от магнитното поле на Земята, за да определят откъде са дошли“, казва Уин.

Тъй като резултатите разчитат на корелации между съществуващите данни и прогнозираните модели, може да има и други фактори, така че резултатът ще трябва да бъде потвърден чрез експерименти.

„Непременно винаги е възможно да има друго обяснение, както става в добрата наука, но това поставя основа, върху която ние и други хора можем да излезем и да проектираме експерименти“, отбелязва Уин.

Ако констатацията се потвърди от експерименти обаче, тя може да се използва, за да се проследи как местата за размножаване на птиците се движат с течение на времето.

„Едно от най-важните неща, които трябва да разберем, за да защитим биоразнообразието и да смекчим загубата на биоразнообразие, е да разберем основите на поведението на [птиците]“, подчертава Ричард Холанд (Richard Holland) от Университета в Бангор, Великобритания. „Как определят къде да спрат? Ако не знаят къде да спрат, те са на грешното място за размножаване или дори на грешното място за оцеляване през зимата."

Справка: Joe Wynn et al, Magnetic stop signs signal a European songbird's arrival at the breeding site after migration, Science (2022). DOI: 10.1126/science.abj4210