Публикуван е списък на животните, които могат да се заразят с COVID-19

Ваня Милева Последна промяна на 25 август 2020 в 09:27 8859 0

Учени установиха, че хората и близките до тях примати, са изложени на най-висок риск. Новото проучване помага да се разбере кои популации са най-застрашени от вируса и как се разпространява от животни към хора.

Международен екип учени използва геномния анализ, за ​​да сравни основния клетъчен рецептор за вируса при хората - ангиотензин конвертиращ ензим-2 или ACE2 - при 410 различни видове гръбначни животни, включително птици, риби, земноводни, влечуги и бозайници. Подробности са публикувани в списанието Proceedings of the National Academy of Sciences.

Ангиотензин-конвертиращият ензим 2 (ACE2) служи като рецептор за SARS-CoV-2 при хората - благодарение на него вирусът навлиза в клетките на организма. АСЕ2 обикновено се намира в много различни видове клетки и тъкани, включително епителни клетки в носа, устата и белите дробове. При хората 25 аминокиселини на протеина АСЕ2 са необходими за вируса, за да се свърже и да влезе в клетките.

Изследователите използват тези 25 аминокиселинни последователности на протеина ACE2 и моделират неговата прогнозна протеинова структура заедно с шиповия протеин SARS-CoV-2, за да оценят колко от тези аминокиселини са открити в ACE2 протеина на различните видове.

"Животните, които имат всичките 25 аминокиселини, отговарящи на човешкия протеин, се прогнозира, че са с най-висок риск от заразяване с SARS-CoV-2 чрез ACE2", отбелязва Джоана Дамас (Joana Damas), водещ автор на статията и докторант в Калифорнийския университет, Дейвис. Рискът намалява, колкото повече се различават 25 аминокиселинни последователности на протеина ACE2 от тези на хората.

Групата с най-висок риск включва 18 вида примати, включително хората.

Втората група включва гризачи, морски животни, елени и лемури.

Селскостопанските животни и котките са с умерена вероятност да се разболеят, докато прасетата, конете, кучетата и някои други домашни животни са по-малко склонни да се разболеят.

При торбестите, влечугите, земноводните и птиците заплахата от заразяване клони към нула.

„Получените от нас данни са важни при определянето на популациите, върху които SARS-CoV-2 може да нанесе най-голяма вреда“, добавя Харис Левин (Harris Lewin), водещ автор на изследването и професор от Калифорнийския университет, Дейвис.

Пълният списък можете да видите тук.

Застрашени видове, за които се прогнозира, че са изложени на риск

Предполага се, че няколко критично застрашени вида примати, като западната равнинна горила (Gorilla gorilla gorilla), суматранският орангутан (Pongo abelii) и северният белобуз гибон (Nomascus leucogenys),  са изложени на много висок риск от заразяване с SARS-CoV-2 чрез своя ACE2 рецептор.

Други животни, които са поставени под висок риск, са морските бозайници, като сиви китове и афалини делфини с шипове, както и китайските хамстери.

В документираните случаи на инфекция на SARS-COV-2 при норка, котки, кучета, хамстери, лъвове и тигри, вирусът може да използва ACE2 рецептори или рецептори, различни от ACE2, за да получи достъп до клетките - гостоприемници. По-ниската склонност към свързване може да се превърне в по-ниска склонност към инфекция или по-ниска способност за разпространение на инфекцията в животното или между животните.

Съществува потенциал, както за животните да се заразят с новия коронавирус от хората, така и обратно.

Нещо повече - учените откриват, че заплахата от инфекция е пряко свързана със способността за предаване на вируса на други популации - колкото по-висок е рискът, толкова по-вероятно е животното да може да разпространи SARS-CoV-2.

Авторите на работата предупреждават, че проучването все пак трябва да бъде потвърдено експериментално - дотогава не може да се счита за абсолютно точно. Резултатите обаче значително разширяват списъка с потенциални междинни гостоприемници и идентифицират много видове, които могат да бъдат изложени на риск от инфекция на SARS-CoV-2 чрез ACE2 рецепторите. В бъдеще това ще помогне да се определи от кои видове могат да предават коронавируси на хората.

Справка: "Broad host range of SARS-CoV-2 predicted by comparative and structural analysis of ACE2 in vertebrates," Proceedings of the National Academy of Sciences (2020). DOI: 10.1073/pnas.2010146117 , www.pnas.org/content/early/2020/08/20/2010146117