Размерът има значение за оцеляването на вида

НаукаOFFNews Последна промяна на 20 септември 2017 в 00:00 3718 0

Рискът от изчезване е по-висок за най-малките и най-големите животни. Оста X представя размерите на тялото на различните видове, по оста Y - риска от изчезване.

Изследователи определят телесното тегло на хиляди видове гръбначни животни. Изводите им са, че най-едрите и най-дребните видове са изправени пред по-голям риск от изчезване, отколкото средно големите животни, съобщава phys.org.

Анализът е публикуван в Proceedings of the National Academy of Sciences.

Понастоящем рязко намалява биологичното разнообразие и изчезва както сухоземната, така и морската фауна. През последните няколко века степента на изчезване на видовете е такава, че някои изследователи говорят за шесто масово измиране на видовете. Ако причините за предишните пет измирания са природни катаклизми, то шестото се дължи на дейността на хората, които унищожават местообитанията на животните и самите тях.

Авторите на изследването анализират как заплахата от изчезване на вида зависи от телесна маса на животното. Учените са успели да определят този параметър при 27 650 вида от 44 700 записани в Червената книга на IUCN (Международният съюз за опазване на природата и природните ресурси). Изследователите разделят животните на шест групи  - бозайници, птици, влечуги, земноводни, хрущялни и костни риби - и изследват дали има положителна корелация между теглото им и риска от изчезване в рамките на всяка група и за всички видове като цяло. Също така авторите на изследването анализират причините за изчезването на животни от всяка група.

Зависимост на риска от изчезване от размера на тялото на животните по групи. Оста X представлява масата на тялото, а оста Y показва процента на видовете, застрашени от измиране. W. J. Ripplea et al. / PNAS, 2017

Резултатите показват, че най-голям риск от изчезване във всички групи имат големите животни, при земноводните, влечугите и костните риби - и за най-леките животни. Най-честите причини за унищожаването на вида са прякото унищожаване на животните от хората (лов, риболов и капани), селското стопанство, обезлесяването и конкуренцията с инвазивни видове. Учените са пресметнали, че по-голямата част (над 90%) от животните с тегло над един килограм са под заплаха да бъдат убити от хората. А най-малките животни умират заради замърсяване и унищожаване на техните местообитание.

Изследователите отбелязват, че много от големите животни, които са застрашени от изчезване, са хищници. Те пряко и косвено влияят върху процесите в техните екосистеми - изчезването им ще наруши взаимодействието между видовете и ще доведе до деградация на екосистемите. Изчезването на най-малките животни също ще има сериозни последици. Например, много морски животни се хранят с дребни рибки, а малките птици и прилепи опрашват растенията.

Около 60% от видовете могат да изчезнат в рамките на няколко десетилетия, а 75%а са застрашени от сериозен спад в числеността си.