SCP 06F6 - свръхнова от неизвестен тип

Наука ОFFNews Последна промяна на 21 февруари 2015 в 17:00 5662 0

Кредит Hubble

Загадъчният обект SCP 06F6 в полезрението на телескопа "Хъбъл".

На днешната дата, 21 февруари, през 2006 г. космическият телескоп "Хъбъл" засича SCP 06F6 - астрономически обект от неизвестен вид, в съзвездието Воловар,  галактически клъстер CL 1432.5 + 3332.8.

Яркостта на обекта постоянно се е увеличавала в продължение на 100 дни, а след това е избледнявала за още 100 дни. Не е можело да се определи еднозначно като свръхнова, защото пиковата яркост на свръхновите не се появява по-късно от 70 дни след експлозията, а спектралният анализ на SCP 06F6 я определя като въглеродна звезда. Ренгеновото й излъчване пък е два пъти по-мощно от това на свръхнова.

Астрономът Кайл Барбъри (Kyle Barbary) от Berkeley National Laboratory в Lawrence (LBNL) в Бъркли, Калифорния описва странния обект на 213-тата среща на Американското астрономическо общество в Лонг Бийч така: "Ние никога не сме виждали подобно нещо ".

Според експерти, най-новите резултати показват обекта като още по-загадъчен. Първо, учените отбелязват, че космическия сектор, където се намира  SCP 06F6 е почти празен: липсват в околността всякакви звезди и галактики. На второ място, огромното количество рентгенови лъчи.

Статии, публикувани от други изследователи, сочат следните възможности: ядрен колапс и експлозия на богата на въглерод звезда, сблъсък между бяло джудже и астероид или сблъсък на бяло джудже с черна дупка.

Но Барбъри не вярва, че моделте, които се предлагат напълно обясняват наблюденията. "Не мисля, че наистина знаем какво означава откритието, докато не наблюдаваме други подобни обекти в бъдеще."