07 юли 2020

Създаден е материал, който сменя цвета си в зависимост от силата на удара (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 18 август 2015 в 08:30 16090
Удар с 30 mN (вляво) и 60 mN (вдясно). Снимка: Yang lab

Разработен е полимерен материал, който променя цвета си в зависимост от силата на удара върху него, от група от изследователи от Университета на Пенсилвания.

Авторите представят подробен доклад за новия материал на 250-тата среща на American Chemical Society, съобщава сайтът Phys.org.

С помощта на холографска литография, учените са създали материал от кристали с предварително зададена форма, която придава на полимерния филм оригиналния цвят. При удар кристалите се деформират или разрушават, което влияе на видимия цвят на филма. След поредица от експерименти, изследователите установили, че могат да регулират цветовете на материала, в зависимост от силата на удара.

Учените се надяват, че по-нататъшното изследване на свойствата на полимера ще създаде каски за военни и спортисти, които ще могат да покажат на лекарите силата на удара по главата и по този начин да помогнат за откриването на скрити травми.