18 октомври 2021

Сексуалният тормоз на мъжките плодови мушици прави живота на привлекателните женски непоносим

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 01 юли 2015 в 16:33 35210
Дрозофили в интимен момент. Снимка: Antoine Morin

Твърде много мъжко сексуално внимание вреди на привлекателните женски, според ново проучване на плодовите мушици от учени на Университета на Куинсланд, Австралия.

"Самките на дрозофилата (женските на плодовите мушици, които имат отлични гени, които им позволяват да отлагат повече яйца, действат на самците толкова привличащо, че в крайна сметка те прекарват повече време, опитвайки се да отбиват ухажванията, отколкото да снасят яйца" - коментира австралийският професор Стив Шеноут (Steve Chenoweth). - "В резултат на тези отлични гени се предават на следващото поколение не е толкова добрe".

Екипът на проф. Шеноут изследвали как се променя прехвърлянето на такива гени в следващото поколение в  зависимост от това, колко им се позволява на мъжките плодови мушици да досаждат на атрактивните самки. В две популации на дрозофили изкуствено бил създаден и поддържан дефицит на женски, като в едната те можели спокойно да си снасят яйцата, а в другата изследователите не пречели на мъжките да продължат да "ухажват" без прекъсване.

В 13-то поколение  в геномите на двете популации вече се натрупали видими разлики. В групата, отглеждана от "спокойни" самки, определени алели на определени гени се закрепили и разпространили в популацията, самките от новите поколения са здрави и могат да снасят яйца. Но групата с "нахалните" мъжки, положението не било розово, следващото поколение не било толкова бодро и снасяните яйца били много по-малко. В групата било разпространено насилие и често обекти на насилието били същите нещастни привлекателни женски.