Ще отговори ли най-накрая Венера: „Сами ли сме?“

Ваня Милева Последна промяна на 20 октомври 2022 в 00:01 2663 0

Космическият апарат "Маринър 10" на НАСА заснема това изображение на Венера през февруари 1974 г., докато се отдалечава от планетата. Кредит: NASA/JPL-Caltech

Дали най-голямата луна на Сатурн, Титан, може да отговори на дългогодишния въпрос: Сами ли сме?

Това е единствената луна, която притежава плътна атмосфера, и единственото планетарно тяло, различно от Земята (засега), което има течни образувания на повърхността си. Само тези характеристики превръщат Титан в примамливо място за търсене на живот извън Земята.

Но какво би станало, ако животът бъде открит на едно от най-невероятните места и на планета, за която е известно, че притежава едни от най-суровите условия, наблюдавани някога?

Тази планета е Венера, втората планета от Слънцето, адска планета с изгарящи температури на повърхността от приблизително 475 градуса по Целзий, което е достатъчно горещо, за да разтопи олово, и смазващо налягане, по-голямо от 90 пъти това на Земята. Що се отнася до нас, нищо не може да оцелее на повърхността на Венера. Тези условия са резултат от внезапен парников ефект, който кара планетата да задържа постъпващата слънчева светлина, като по този начин води до нейната негостоприемна среда. Въпреки това учените предполагат, че преди милиарди години на Венера са съществували много по-подобни на земните условия. Като се има предвид сегашното ѝ състояние, какво прави Венера толкова интригуваща за астробиологията и откриването на живот извън Земята?

"Венера е като планета, която се е объркала", коментира д-р Пол Бърн (Paul Byrne), доцент по науки за Земята и планетите във Вашингтонския университет в Сейнт Луис. "На хартия тя има същите свойства като Земята - същата големина, съставена от същите материали в приблизително същите пропорции, същата възраст и т.н. Тогава защо климатът и повърхността ѝ са толкова различни? Има и друг момент: на няколко десетки километра нагоре в атмосферата на Венера налягането и температурата са близки до тези на морското равнище на Земята. Дали тази среда е обитаема? Разбирането на това защо Венера е такава, каквато е, ще бъде от решаващо значение за разбирането на това защо нашият собствен свят е такъв, какъвто е... и защо той не е като Венера."

Още през 2018 г. учените предлагат възможността за живот в облаците на Венера, като по-късно през юни 2021 г. НАСА одобрява две мисии за изследване на Венера през 2030 г. - DAVINCI+ и VERITAS. Целта на DAVINCI+ ще бъде да проучи еволюцията на атмосферата на Венера, като същевременно направи снимки с висока резолюция на повърхността. Целта на VERITAS ще бъде да картографира повърхността на Венера с надеждата да разбере по-добре геоложката ѝ история.

"Тези мисии, заедно с мисията EnVision на Европейската космическа агенция, ще отворят изцяло нова глава в изучаването на Венера", обяснява д-р Бърн. "VERITAS и EnVision ще разкрият повърхността, както никога досега, а DAVINCI ще ни разкаже за предишната история на климата на планетата. Не знам какво ще научим, но знам, че ще бъде революционно... включително по отношение на разбирането ни за обитаемостта на планетите и къде да търсим доказателства за живот другаде във Вселената."

Въпреки адския си пейзаж, Венера може да ни помогне да разберем по-добре как би могла да свърши Земята, ако позволим на собствения си климат да се развихри, като същевременно ни позволи да научим повече за живота в различни среди, например в нейната атмосфера. Така или иначе, следващите години могат да ни научат много повече за този интересен свят.

"Венера е била във фокуса на планетарните изследвания, като през 60-те и 80-те години на миналия век там са били изпратени много повече мисии (не всички от тях успешно), отколкото на Марс", разказва д-р Бърн. "Но интересът към Венера намаля по времето, когато започнахме да се справяме добре с кацането и придвижването до Марс. Сега, с тези нови мисии и с новите познания за обитаемостта на планетите от цялата Слънчева система и дори отвъд нея, е време да се върнем към Венера. Надявам се, че наскоро избраните три мисии (VERITAS, DAVINCI и EnVision) са само началото на нова ера в изследването на Венера."

И с това да се замислим дали Венера най-накрая ще отговори на въпроса: "Сами ли сме?".

Източник: Will Venus finally answer, ‘Are we alone?’, Universe Today