Скалите на Марс, събрани от Perseverance, подсилват вероятността за древен живот

Ваня Милева Последна промяна на 13 септември 2021 в 00:06 32783 0

Марсианска скала, наречена „Rochette“, която предостави на роувъра Perseverance на НАСА първите две проби. Кредит: NASA/JPL-Caltech

Марсоходът на НАСА Perseverance вече е събрал две скални проби, с признаци, че са били в контакт с вода за дълъг период от време, което засилва възможността за съществуването на живот в миналото на Червената планета.

"Изглежда, че първите ни скални проби показват потенциално обитаема устойчива среда", коментира Кен Фарли (Ken Farley), учен по проекта за мисията, в изявление в петък. "Важно е, че водата е била там дълго време".

Марсоходът взе първата си проба, наречена „Montdenier“, на 6 септември, а втората, „Montagnac“, от същата скала на 8 септември.

И двете проби, малко по-широки от молив в диаметър и дълги около шест сантиметра, сега се съхраняват в запечатани контейнери във вътрешността на марсохода.

Първият опит за събиране на проба в началото на август се провали, след като скалата се оказа твърде ронлива, за да издържи.

Вляво: Дупката от втория опит за събиране на проби на Perseverance. Вдясно:  Изображение от 1 септември от роувъра Perseverance на НАСА показва пробата със съдържанието на ядката. Външният пръстен с бронзов цвят е накрайникът. Вътрешният пръстен с по-светъл цвят е отвореният край на тръбата, а вътре е пробата от скално ядро, малко по-дебела от молив. Кредит: NASA/JPL-Caltech/ASU/MSSS

Марсоходът работи в регион, известен като кратера Jezero, точно на север от екватора, който е бил запълнен с езеро преди 3,5 милиарда години, когато условията на Марс са били много по-топли и влажни от днешните.

Учените знаят, че някога езеро е запълвало кратера, но не са сигурни за колко време е било това - възможно е и да е било инцидентно наводнение и да е изсъхнало примерно за 50 години.

Но нивото на промяна, което учените виждат в скалата, от която са взети пробите, предполага, че подземните води са присъствали дълго време.

Скалата, от която са взети първите проби, е с базалтов състав и вероятно е образувана от потоци лава. Наличието на кристални минерали във вулканичните скали е особено полезно при радиометричното датиране. Вулканичният произход на скалата може да помогне на учените да определят точно кога се е образувала. Всяка проба може да служи като част от по-голям хронологичен пъзел - ако ги поставят в правилния ред, учените ще  имат времева линия на най-важните събития в историята на кратера. Някои от тези събития включват образуването на кратер Jezero, появата и изчезването на езерото Jezero и промени в климата на планетата в миналото.

Нещо повече, в тези скали са "шпиковани" със соли. Тези соли може да са се образували, когато са преминавали подземни води и са променили първоначалните минерали в скалата, или по-вероятно, когато течната вода се е изпарила, оставяйки солите. Солените минерали в първите две скални ядра може също да са уловили малки мехурчета древна марсианска вода.

Ако се намерят, те биха могли да служат като микроскопични времеви капсули, предлагащи улики за древния климат и обитаемостта на Марс.

Солените минерали са добре известни на Земята със способността си да запазват признаци на древен живот.

„Тези проби имат висока стойност за бъдещи лабораторни анализи на Земята“, коментира Мич Шулте (Mitch Schulte) от централата на НАСА, програмен учен на мисията. „Един ден може да успеем да определим последователността и времето на условията на околната среда, които минералите на тази скала представляват. Това ще помогне да се отговори на големия научен въпрос за историята и стабилността на течната вода на Марс".

НАСА се надява да върне пробите на Земята за задълбочен лабораторен анализ в съвместна мисия с Европейската космическа агенция приблизително след 2030 година.

ИзточникNASA’s Perseverance Rover Collects Puzzle Pieces of Mars’ History, NASA’