Смел план за тераформиране на Марс с изкуствено магнитно поле

Ваня Милева Последна промяна на 23 ноември 2021 в 10:06 16905 0

Тераформирането на Марс е една от големите мечти на човечеството. Марс има много предпоставки за това. Денонощието му е приблизително със същата дължина като това на Земята, има много замръзнала вода точно под повърхността си и вероятно след време може да му бъде предоставена сравнително подходяща за дишане атмосфера.

Но едно от нещата, които му липсват, е силно магнитно поле. Така че, ако искаме да направим Марс втора Земя, ще трябва да му дадем изкуствено магнитно поле.

Причината, поради която магнитните полета са толкова важни, е, че могат да предпазят планетата от слънчевия вятър и йонизиращите частици. Магнитното поле на Земята не позволява на повечето високоенергийни заредени частици да достигнат повърхността.

Магнитното поле също така предотвратява слънчевите ветрове да издухат земната атмосфера с течение на времето. Ранният Марс е имал плътна, богата на вода атмосфера, но постепенно е изчезнала без защитата на силно магнитно поле.

За съжаление, не можем просто да пресъздадем магнитното поле на Земята на Марс. Нашето поле се генерира от динамо ефекта в земното ядро, където конвекцията на железни сплави генерира геомагнитното поле на Земята.

Вътрешността на Марс е по-малка и по-хладна и не можем просто да го „стартираме“, за да се създаде магнитно динамо. Но има няколко начина, с които можем да се създаде изкуствено магнитно поле, както показва скорошно проучване.

Идеи за генериране на марсианско магнитно поле са предлагани и преди и обикновено включват или на повърхността, или орбитални соленоиди, които създават някакво базово ниво на магнитна защита. В телевизионния сериал The Expanse има няколко сцени, в които можете да се види тази технология. Въпреки че новото проучване признава, че това може да работи, то предлага още по-добро решение.

Тор от заредени частици може да даде на Марс магнитно поле. Кредит: Ruth Bamford

Както се посочва в проучването , ако се търси добро планетарно магнитно поле, това, от което наистина се нужно, е силен поток от заредени частици, или в рамките на планетата, или около планетата. Еекипът разглежда втория вариант за Марс като по-подходящ.

Оказва се, че можете да създадете пръстен от заредени частици около Марс, благодарение на неговата луна Фобос.

Фобос е по-голямата от двете марсиански луни и обикаля около планетата доста близо. Толкова близо, че прави една обиколка около Марс на всеки 8 часа. Така че екипът предлага да се използва Фобос чрез йонизиране на частици от повърхността му, след което да ги ускорява, така че да създадат плазмен тор по орбитата на Фобос.

Това ще създаде достатъчно силно магнитно поле, за да се защити един тераформиран Марс.

Това е смел план и макар да изглежда постижим, инженерните препятствия са големи. Но както отбелязват авторите, сега е времето за идеи.

Сега е времето да се мисли за проблемите, които трябва да се решат, и как може да се решат, така че когато човечеството достигне Марс, ще сме готови да подложим на изпитание най-добрите идеи.

Справка: Bamford, R. A., et al. “How to create an artificial magnetosphere for Mars.” Acta Astronautica 190 (2022): 323-333.

Източник: A More Magnetic Mars, Brian Koberlein, Universe Today