16 септември 2019
  •  Говорят медиците

Сондата Dawn откри първите следи от огромен древен океан на Церера

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 28 октомври 2017 в 00:0031250

Сондата Dawn намери първите улики за наличието на огромен леден океан на Церера, чиито води в далечното минало са обхващали по-голямата част от повърхността на планетата джудже, съобщава Лабораторията за реактивни двигатели на НАСА.

Минералите, съдържащи вода, са широко разпространени на Церера, което предполага, че планетата джудже може да е имала глобален океан в миналото. Какво е станало с този океан? Може ли Церера все още да има течна вода?

Две нови проучвания, публикувани статии в списания Journal of Geophysical Research: Planets и Earth and Planetary Science, от мисията на НАСА Dawn хвърлят светлина върху тези въпроси.

В първото изследване екипът на Dawn установи, че кората на Церера представлява смес от лед, соли и хидратирани материали, които са били подложени на миналото и евентуално скоро на геоложка активност, както и че тази кора е била в  по-голямата си част дъно на древен океан. Второто изследване се основава на първото и предполага, че има по-мек и лесно деформируем слой под твърдата повърхност на кората на Церера, в който може да има следи от течност, останала от океана.

"Колкото повече научаваме за Церера, толкова повече осъзнаваме, че това е един много сложен свят, който в миналото може да е имал океан от течна вода на повърхността, останки от който може да са останали в дълбините на планетата джудже" - заяви Джулия Кастило-Роджес (Julie Castillo-Rogez), научен ръководител на мисията Dawn.

От февруари 2015 г. когато Dawn откри загадъчните бели петна в кратера Окатор на повърхността на Церера, учените започнаа да подозират, че в нейните недра или на повърхността й може да се крият големи запаси вода. Тази вода може да е причината за светлите области, които всъщност са залежи на сол и сода.

Церера се намира достатъчно близо до Слънцето и затова учените си задават въпроса как е възможно да се запази на повърхността й вода, без да се изпари от топлината на слънцето в продължение на милиарди години. Един от отговорите е наличието на кратери на Церера, в които никога не попадат слънчеви лъчи.

Алтернативен отговор на този въпрос е намерен двете групи автори на новите изследвания. Според тях в миналото, както показват новите снимки и данни за структурата на Церера, нейната повърхност може да е била покрита с гигантски воден океан.

Както се вижда от наблюденията на гравитационните аномалии в дълбините на Церера, горните слоеве на кората са по-близо по плътност до леда, отколкото до скалите, но имат много по-висока якост от чистия лед. С други думи, ако Церера се състоеше от обикновен лед, повърхността й няма да бъде толкова стабилна, колкото е всъщност.

Причината за това, както се вижда от компютърните модели на подпочвения слой на планетата джудже, той може би не е чист лед, а от т. нар. клатрати - съединения на вода, метан и други газове. Клатратите са много здрав и стабилен материал, при достатъчно ниски температури, което може да обясни защо Церера е запазила формата си.

Концепция на художник показва диаграма на структурата на вътрешността на Церера, въз основа на данни за гравитационното поле на планетата джудже от мисията Dawn на НАСА.

08 септември 2019 в 06:307836